Very little in teaching can truly be boiled down to five simple strategies (teaching is hard, and those who do it are heroic), but these suggestions can add to your remote-teaching skills.
Vanlig fjärr- och distansundervisning blandas i debatten ihop med den nödundervisning i digital form som skolor temporärt införde under pandemin. Det medför rädsla inför en nödvändig utveckling, där fjärr- och distansundervisning behöver få större utrymme än vad reglerna idag tillåter, skriver Anna Åkerfeldt, forskare och process- och projektledare för Ifous FoU-program Digitala lärmiljöer.
To mark World Teachers Day, the Commission is launching a new online tool for teachers to reflect on how they use digital technologies in their teaching activities.
När skolans undervisning under pandemin helt eller delvis genomfördes på distans, synliggjordes en rad pedagogiska utmaningar och möjligheter. Den nya situationen var ibland svår för läraren att hantera. Samtidigt öppnades vägar att göra undervisningen mer flexibel och individanpassad som kan vara till nytta även efter pandemin.
Trots att Sverige hade flest bekräftade fall av covid-19 av åtta länder i en studie var det bara här som grundskolan hölls öppen. Det främsta skälet, menar forskarna, är den svenska konstitutionen med självständiga myndigheter.
Skolans sociala roll, begränsningar med distansundervisning och vikten av att vara förberedd på framtida pandemier. Det är några centrala erfarenheter i spåren av skolnedstängningar. Det visar en genomgång av den politiska diskussionen i åtta europeiska länder där endast Sverige stängde skolan.
Högskolan Väst siktar på utbildning med större inslag av teknik och undervisning på distans. Dessutom har skolan numera ett labb som bland annat har utvecklat en chattbott till studenterna.
News articles have quoted teenagers reflecting on Zoom fatigue and loneliness, but much less has been reported about what our youngest students think. Children have now experienced nearly a year and a half of schooling during a pandemic, and this presents an opportunity to pause, reflect on and learn from their experiences.
Giving students the opportunity to learn online isn’t enough. Schools must provide devices, internet access and an understanding of how to use the technologies.