Skapandet av en tillgänglig lärmiljö är det viktigaste syftet med digitaliseringen, enligt författarna av boken Digitala möjligheter – i en lärmiljö för alla.
En blixtstudie visar att lärare i förskoleklass på egen hand har försökt att förbereda sig för en eventuell övergång till distansundervisning. De har bland annat inhämtat information och diskuterat med kollegor. Men skolhuvudmännen har upplevts som i stort sett frånvarande i den diskussionen och den begränsade tillgången till digital teknik skulle göra en eventuell distansundervisning…
Vi står inför en fortsatt osäker höst, med risk för hög sjukfrånvaro, lokalbrist och ett smittläge i samhället som kan förändras och påverka hur skolorna kan bedriva sin undervisning. Att ha beredskap och planera för olika tänkbara scenarier är viktigt både långsiktigt och kortsiktigt.
Hemmatillvaron och distansundervisningen har inte gjort gott för den psykiska hälsan hos landets gymnasieungdomar, enligt en ny studie från Lunds universitet. Fler än hälften uppger att de är mer oroliga och stressade än vanligt.
Lärare i förskoleklass upplever en frustration över att de glöms bort i skolans diskussioner om eventuell distansundervisning samt att den digitala utrustningen är begränsad, visar en blixtstudie av Ewa Skantz Åberg, Annika Lantz Andersson, Mona Lundin och Pia Williams vid Göteborgs universitet. Läs hela studien här (pdf).
Med anledning av att gymnasieskolor under våren 2020 varit stängda och i stället erbjudit undervisning på distans för att hindra smittspridningen av coronaviruset, har Ifous genomfört en enkätundersökning av gymnasieelevers upplevelse av social närvaro i förhållande till lärare och klasskamrater. (pdf)
Längtan efter kompisar, men också lättnad över att slippa den sociala pressen. Det är några av de upplevelser som gymnasieelever berättar om efter flera veckors distansundervisning i en undersökning från Ifous.
Snart öppnar Sveriges skolor dörrarna för eleverna igen. Men hur har Sveriges och världens skolungdomar påverkats av skolstängningar och hemundervisning? Det försöker forskare nu ta reda på (webb-radio).
Vid undervisning på distans eller med en stor del frånvarande elever, är det extra viktigt att hålla kontakt med de elever som riskerar att hoppa av skolan. Här får du vägledning för att motverka avhopp och fånga upp elever i kommunernas aktivitetsansvar.
Trots talet om gymnasieskolans digitala utveckling i Corona-pandemins spår, så får vi inte förledas att tro att detta är framtidens modell för undervisning, skriver Edward Jensinger, rektor.