Narrow artificial intelligence, which uses deep-learning algorithms, may be able to help colleges and universities boost retention by predicting which students are at risk of leaving, writes Joshua Kim of the Dartmouth Center. The AI systems, which curate data from numerous sources, also will produce recommendations aimed at helping these students succeed, Kim writes.
Nästa sommar blir läsplattorna och andra digitala redskap en obligatorisk del i förskolans läroplan. Malin Nilsen är forskare och adjunkt vid Göteborgs universitet och har skrivit en avhandling i ämnet. Hon gillar ny teknik i förskolan men varnar för fallgroparna.
Some mobile apps that claim to help young children learn may not be designed to teach them in the ways they need, according to a study of 171 math and literacy apps by researchers at the University of California at Irvine. Josh Golin, executive director of the nonprofit Campaign for a Commercial-Free Childhood, says many…
Maria Glawe är vinnare av lärarpriset Guldäpplet 2018. Hon får utmärkelsen för sitt arbete med att skapa en engagerande och motiverande undervisning i samspel med omvärlden, viket bidrar till elevernas fördjupade kunskaper.
Surfplattor och appar gör nu på allvar intåg i den svenska förskolan. Men med ny teknik kommer inte bara möjligheter utan också faror. Det digitala kan inte ersätta pedagogens aktiva roll, visar en ny avhandling vid Göteborgs universitet.
De tekniska möjligheterna i dagens klassrum hjälper mig att se många sidor av eleverna som jag inte hade fått se annars. Det säger Anna Bergström, speciallärare på Lejonströmsskolans grundsärskola.
Lärare i förskolan använder ofta datorplattor och appar som ersättning för traditionella aktiviteter. Men det är problematiskt, eftersom barnen i första hand lär sig att spela apparna och inte tar till sig det pedagogiska innehållet, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
Malin Nilsen vill med sin forskning om datorplattor och appar i förskolan också bidra till en kritisk diskussion om digitala teknologiers roll i förskolan.
Hur kan en framtida digital utbildningspraktik främja elevers utveckling av kunskaper, förmågor och bildning i Hans Roslings anda? Elevers möjligheter att bidra till samhälleliga utmaningar som klimatförändringar, fattigdomsbekämpning och förbättrade levnadsvillkor behöver stärkas, skriver Ulrika Bodén, Linnéa Stenliden och Jörgen Nissen, Linköpings universitet, i Venue.