Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Digitalisering"

Visar sida 82 av 118

Välj typ av innehåll inom kategori "Digitalisering":

Forskning och utveckling kategorier

Digitala hjälpmedel underlättar för lärare och elever

2018-11-29
Att lära sig läsa är ett av de viktigaste målen vi har i vårt utbildningssystem. Det är grunden till alla andra ämnen i skolan, och en förutsättning för att man aktivt ska kunna delta i samhällslivet. Det är dock inte alla elever som utvecklar de läs- och skrivfärdigheter som utbildningsväsendet och samhället förväntar sig. I…
Forskning och utveckling kategorier

Utveckla den digitala undervisningspraktiken direkt i klassrummen

2018-11-27
Tänk på skolutveckling och arbetslag istället för på den enskilda lärarens ansvar när det kommer till digitaliseringen av skolan. Och skapa tid för att få möjlighet i arbetsvardagen att testa, misslyckas, och att testa igen. Det tar tid att få genomslag för en digital undervisningspraktik.
Forskning och utveckling kategorier

"Inte direkt kopplat till läroplanen” - forskningen om att digitala hjälpmedel kan vara illa för inlärningen överraskar inte Utbildningsstyrelsen

2018-11-27
Gun Oker-Blom på Utbildningsstyrelsen tycker inte att man ska koppla samman den nya läroplanen med de inlärningsmetoder som skolorna använder. Samtidigt är hon väl medveten om de problem som digitaliseringen medför – men den är också en nödvändig del i skolan.
Forskning och utveckling kategorier

Användbart om digitalisering – trots svag forskningsanknytning

2018-11-23
I Det digitala lärandets möjligheter lyfts att skolan har en utmaning: att genomföra en god digitalisering som främjar lärande. Författarna har olika förslag på hur detta kan gå till och dessa samlas under över­gripande teman i avslutningen. Förslagen är genomtänkta och boken är intressant. Den ger dock ett lite framhastat intryck, i struktur, språk, och…
1818283118