Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Digitalisering"

Visar sida 78 av 114

Välj typ av innehåll inom kategori "Digitalisering":

Forskning och utveckling kategorier

Digitala hjälpmedel underlättar för lärare och elever

2018-11-29
Att lära sig läsa är ett av de viktigaste målen vi har i vårt utbildningssystem. Det är grunden till alla andra ämnen i skolan, och en förutsättning för att man aktivt ska kunna delta i samhällslivet. Det är dock inte alla elever som utvecklar de läs- och skrivfärdigheter som utbildningsväsendet och samhället förväntar sig. I…
Forskning och utveckling kategorier

Utveckla den digitala undervisningspraktiken direkt i klassrummen

2018-11-27
Tänk på skolutveckling och arbetslag istället för på den enskilda lärarens ansvar när det kommer till digitaliseringen av skolan. Och skapa tid för att få möjlighet i arbetsvardagen att testa, misslyckas, och att testa igen. Det tar tid att få genomslag för en digital undervisningspraktik.
Forskning och utveckling kategorier

"Inte direkt kopplat till läroplanen” - forskningen om att digitala hjälpmedel kan vara illa för inlärningen överraskar inte Utbildningsstyrelsen

2018-11-27
Gun Oker-Blom på Utbildningsstyrelsen tycker inte att man ska koppla samman den nya läroplanen med de inlärningsmetoder som skolorna använder. Samtidigt är hon väl medveten om de problem som digitaliseringen medför – men den är också en nödvändig del i skolan.
Forskning och utveckling kategorier

Användbart om digitalisering – trots svag forskningsanknytning

2018-11-23
I Det digitala lärandets möjligheter lyfts att skolan har en utmaning: att genomföra en god digitalisering som främjar lärande. Författarna har olika förslag på hur detta kan gå till och dessa samlas under över­gripande teman i avslutningen. Förslagen är genomtänkta och boken är intressant. Den ger dock ett lite framhastat intryck, i struktur, språk, och…
Forskning och utveckling kategorier

Can AI boost student retention?

2018-11-15
Narrow artificial intelligence, which uses deep-learning algorithms, may be able to help colleges and universities boost retention by predicting which students are at risk of leaving, writes Joshua Kim of the Dartmouth Center. The AI systems, which curate data from numerous sources, also will produce recommendations aimed at helping these students succeed, Kim writes.
1777879114