Researchers at the University of Montreal are working with a technology firm to consider the effect of artificial-intelligence technology in K-12 education. The goal is to provide research that could improve teaching and learning.
Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet har antagit Annika Bergviken Rensfeldt som docent i pedagogik. Hon har bland annat ingått i en forskningsgrupp som med stöd från Vetenskapsrådet undersökt hur lärare använder sociala medier för kollegialt utbyte kring sin undervisning.
Artificiell Intelligens i digitala läromedel framställs som en framgångsfaktor för att öka alla elevers kunskapsutveckling. Trots detta används inte digitala verktyg i matematikämnet i samma utsträckning som i övriga skolämnen. Ett nytt forskningsprojekt vid Göteborgs universitet ska därför i samarbete med två grundskolor i Göteborgsområdet undersöka om AI kan förbättra matematikundervisningen.
Det var full fart på Settdagarna den 9-11 april 2019. Stockholms stads monter var välbesökt och i "trappan" bjöds åhörarna på ett pärlband av korta föreläsningar varje dag. I montern bjöds det även på överraskningar. Det gick att stifta bekantskap med en social robot, testa digitala verktyg, och försöka ta sig ur stadens egna "Escaperoom".…
Eleverna som deltog i ett programmeringsprojekt på fritids lärde sig att samarbeta och lösa problem tillsammans. Dessutom uppstod nya kamratrelationer utifrån det gemensamma intresset. Det konstaterar lärarna Stina Hedlund på Björknässkolan och Linnea Malmsten på Sågtorpsskolan.
Pedro de Bruyckere, utbildningsforskare och lärarutbildare från Gent, Belgien, tar sig an en av de mest seglivade myterna om inlärning och undervisning: den om Digitala infödingar.
För en lyckad digitalisering i förskolan är det avgörande att pedagogerna är engagerade och låter barnen skapa. Då kan barnen ta sin kreativitet med sig hem och risken minskar att plattor blir till digitala barnvakter, menar didaktikforskaren Susanne Kjällander.
Högskolan i Skövde får en halv miljon kronor för ett nytt forskningsprojekt som ska få elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) mer fysiskt aktiva med hjälp av digitala hjälpmedel.
Att arbeta inkluderande med digitala verktyg i klassrummet är dåligt för ingen, nödvändigt för vissa och bra för alla. Det menar lärarna Joanna Lundin och Patricia Diaz. Nu vill de inspirera fler.