Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Digitalisering"

Visar sida 69 av 118

Välj typ av innehåll inom kategori "Digitalisering":

Forskare: Skärmar kan göra att små barn missar annat som är viktigt för deras utveckling

2019-08-22
Varje timme som ett litet barn tillbringar framför en skärm stjäl tid från något annat. Det är viktigt att ha i åtanke, menar hjärnforskaren Sissela Nutley. ”Att små barn lär sig att trycka på knappar gör inte att vi blir världsbäst på artificiell intelligens”, säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

Teknik i skolan – vad kan vi lära av forskningen?

2019-08-20
Svensk skola digitaliseras på bred front, men forskningsstödet för att det leder till generella förbättringar är klent. I den här rapporten går Gabriel Heller-Sahlgren igenom vad vi vet om de nya digitala hjälpmedlens betydelse för lärandet och hur förutsättningarna ser ut för att med teknikens hjälp effektivisera undervisningen och sänka kostnaderna i skolan.
Forskning och utveckling kategorier

How video games can teach reading just as well as books

2019-08-14
Video games based on digital narratives can help students learn and engage with reading, according to some teachers who use such games in their classrooms. School-based occupational therapist and former fourth-grade teacher Ivan Kaltman describes how he and his colleagues used a narrative role-playing game he developed to improve student read-alouds.
1686970118