Tro inte att spel i klassrummet är lösningen på skolans alla problem. Som enskilda verktyg kan de bidra med mycket, men tekniken är fortfarande en utmaning.
Spring, bygg, rita, kolla på videoklipp och svara på faktafrågor. Läraren Henrik Isacsson har designat det digitala upplevelsespelet Escape room, med målet att repetera vad eleverna har lärt sig under tidigare lektioner.
Med mer än tio års forskning om lärande i bagaget är Susanne Kjällander en stark företrädare för digitalisering i förskolan. Men utmaningarna är många och hon håller kritikerna nära. Hon ser att de kommer att bidra till att användandet av digitala verktyg i förskolan blir genomtänkt.
Den tekniska utvecklingen öppnar nya möjligheter att skapa hjälpmedel för personer med funktionsnedsättningar. I ett nytt projekt vid Linnéuniversitetet ska en app utvecklas för att göra det enklare för barn med talsvårigheter att kommunicera självständigt.
Elever lär sig att läsa och skriva lika bra av att använda appar som av att träna på traditionellt vis. Men bara om de har skriv- och lässvårigheter, visar en undersökning från Linnéuniversitetet. "Det är när det inte går längre som den assisterande tekniken kommer in", säger Idor Svensson, psykologiprofessor.
IoT hubb skola är ett samarbete mellan Rise, nio skolhuvudmän, två teknikpartners och Stockholms universitet. Projektet ska öka förståelsen för hur IoT kan användas för att samla data som på olika sätt utvecklar skolan som en god lärmiljö.
Ett spel som är spelbart för alla, designat på ett sådant sätt att det även går att spela om man är blind. Så låter idén bakom spelappen Frequency Missing, utvecklad vid Högskolan i Skövde.
Digitaliseringen förändrar våra liv och flera försöker förstå på vilket sätt. Men när det kommer till de allra yngsta är kunskapen nästan obefintlig. Ett nytt forskningsprojekt vill ändra på den saken.
About 95% of teachers use technology in the classroom -- especially video streaming services such as YouTube, and productivity and presentation tools, such as Microsoft Office, according to a survey by Common Sense Education. Data shows that some of the tools that teachers rated as most effective, such as those involving health and well-being, were…
Tech-savvy foreign-language educators and coaches are often surprised to hear how many colleagues are hesitant to use tech tools in their foreign-language teaching. Teachers lament that they don't have experience using these tools, worry that things may go wrong, or that they do not really know where to begin.