Som skolbibliotekarie är Heléne Törnfeldt både läsfrämjare och vägvisare för elevernas närvaro i de digitala miljöerna. Efter fyra års målmedvetet arbete har hon kammat hem utmärkelsen Ett skolbibliotek i världsklass till Sjöängsskolan i Älvsjö.
Edward Jensinger, rektor på NTI Gymnasiet i Lund, uppmärksammar oss på att det i självutvärderingssystemet LIKA för Lärare ställs några frågor om lärares samarbete med skolbibliotekarier inom ramen för digitaliseringen av skolan.
Bojan Ralevic är lärare och utvecklingsledare på Sverkerskolan. Bojan kommer från nu att dela tips från det digitala klassrummet som passar i alla ämnen och årskurser. (webb-tv)
Hösten 2019 blir digitala verktyg i förskolan obligatoriska. Men vad innebär det? Susanne Kjällander, filsosofie doktor i didaktik, har forskat på området och ger här exempel på hur förskolan kan kan jobba med digitalisering och digitala verktyg. Inspelat den 4 juni 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet.
Hur ger vi alla elever likvärdig digital kompetens och tillgång till digitala verktyg som främjar språkutveckling? Den frågan ställde sig Center för Språkintroduktion på Lindholmen och utvecklade ett eget självskattningsformulär för att få syn på vilka behov av fortbildning som fanns med målet att öka undervisningens kvalitet i alla klassrum.
Behöver du några ingångar inför planeringen av termin 2020? I det här inlägget delar jag några användbara inslag och lärresurser för att ta dig an samtal i klassrummet kring mobiler och nätet för att skapa sunda och schyssta vanor.
Digitalisering av skolan pågår för fullt. Nyckelpersoner i detta arbete är skolledarna men många upplever att de saknar nödvändig kompetens. I ett nytt forskningsprojekt på Högskolan Väst är målet att utveckla det digitala ledarskapet i grundskolan.