Hon söker med sin forskargrupp svar på hur lärande skapas. Agneta Gulz är inte för eller emot digitaliseringen men professorn i kognitionsvetenskap är klart oroad över tron på tekniken som en enkel lösning.
Investeringar i utrustning och teknik i all ära, men det är läraren som spelar huvudrollen i skolans digitalisering, menar Björn Kindenberg, SO-lärare och doktorand i ämnesdidaktik.
Tiden är inne att sluta förfasa oss över ungdomars skärmtid. Elza Dunkels menar att de ofta är bättre på att hantera information på nätet än vuxna. "I mina studier har jag stött på mycket kritiskt tänkande bland unga", säger hon.
Kraven på digitaliseringen på förskolor skärptes i juli i år. På förskolan Canada, i Mora kommun, är nyfikenheten stor. Men skillnaderna bland förskolorna är stora bara inom denna kommun.
Susanne Kjällander, vars avhandling fokuserar på lärande i digitala miljöer, är övertygad om att man ska jobba med digitala verktyg i förskolan. "Men digitaliseringen måste ske på vetenskaplig grund", säger hon.
För Pernilla Nilsson är digitalisering skolutveckling och förändringsarbete i stort. Därför är hon kritisk mot att debatten ofta hamnar i ett låst ”för eller emot”. Just nu leder hon ett omfattande forskningsprojekt om digitalisering.
Prime target är inte ett ord från skolans värld. Men låt oss låna det. Lärare och skolledare är prime target, det vill säga huvudsakliga kunder, för digitala läromedel. edtechbranschen är en av världens snabbast växande branscher. Det kan på flera plan vara smart att tänka på det ibland, visar de kommentarer vi fått från forskare.
I digitaliseringens tidevarv talas det allt oftare om robotisering - även i skolan. Men vilken funktion är det tänkt att robotarna ska fylla i klassrummen? (webb-radio)
På vilket sätt påverkar användningen av digitala lärplattformar undervisningen i klassrummen på gymnasiet? Vad händer med samspel och lärande när varje elev har sin egen dator och undervisningen flyttar till nya digitala rum? Det är några av de frågor forskare från Karlstads universitet ska söka svaren på i det nya projektet "Plattformspedagogik - en studie…
Peyman Vahedi vill motbevisa dem som säger ”det kommer aldrig att gå”. Om det går att digitalisera Ådalsskolan är ingen fråga längre. "Nu är frågan, hur långt kan vi gå", säger han.
Teresa Cerratto Pargman, Stockholms universitet, och Isa Jahnke, University of Missouri, är redaktörer och medförfattare till en ny antologi om digitaliseringen i skolan.