Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Digitalisering"

Visar sida 57 av 114

Välj typ av innehåll inom kategori "Digitalisering":

Forskning och utveckling kategorier

Undersöker hur IT påverkar kunskap och lärande

2019-12-16
Det är viktigt att vi både fortsätter att föra en nyanserad debatt om de fördelar och utmaningar som digitaliseringen innebär, men också fortsätter att beforska och kritiskt förhålla oss till hur digitaliseringen förändrar förutsättningarna för utbildningspraktiker, och hur vi kan stötta lärare i denna process. Det säger Annika Lantz-Andersson, ny professor i pedagogik vid institutionen…
Forskning och utveckling kategorier

Digitalisering som verktyg

2019-12-04
Den digitala tekniken kan bidra till mer jämlika förutsättningar och vara särskilt viktig för elever i behov av särskilt stöd. Men användandet måste vara genomtänkt och fungera just som verktyg i undervisningen, annars finns risk för försämrade möjligheter till lärande, varnar forskningen.
Forskning och utveckling kategorier

Det största experimentet

2019-11-27
Han kallar sig teknik­optimist, men varnar för att introducera datorer och surfplattor i klassrummen utan tillräcklig kunskap om följderna. "Det betyder inte att skärmar är toxiska, men förmodligen används datorer på fel sätt i skolan i dag", säger professorn och hjärnforskaren Torkel Klingberg
1565758114