Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Digitalisering"

Visar sida 57 av 117

Välj typ av innehåll inom kategori "Digitalisering":

Forskning och utveckling kategorier

Att se potentialen i digitala verktyg

2020-02-21
För att de digitala verktygen ska bli värdefulla pedagogiska hjälpmedel krävs ett samspel mellan teknik, pedagogik och ämneskunskap. Det pekar Karin Ollinen på i sin avhandling. "Det går inte att säga om digitala verktyg i undervisningen är bra eller dåligt; det beror ju på hur, till vad och varför man använder dem", säger Karin Ollinen,…
Forskning och utveckling kategorier

Why talking about ‘screen time’ Is the wrong conversation

2020-02-20
The concept of "screen time" for children is often demonized in the media, but technology can play a vital role in learning, Lisa Guernsey says in this interview. Guernsey says mindless screen use or using devices as babysitters can be detrimental, but technology use for educational purposes should be evaluated based on content, context, and…
Forskning och utveckling kategorier

Matematiklärare upplever tydliga motsättningar mellan digitala läromedel och textböcker

2020-02-19
Digitala läromedel i skolan är tänkta att skapa mer tid för lärarna och individuell kunskapsutveckling för eleverna. Men användandet leder inte automatiskt till förbättringar utan skapar också tydliga motsättningar. Ny forskning från Göteborgs universitet visar att lärare upplever att digitala läromedel är ostrukturerade, gör elevernas kunskapsutveckling svår att förstå och erbjuder färre sätt att lära…
Forskning och utveckling kategorier

Onlinespel kan fungera som ”vaccin” mot fake news över gränser

2020-02-04
Spelet "Bad News" som tagits fram för att göra spelaren bättre på att avslöja falska nyheter och desinformation fungerar i Sverige och andra länder. Det visar en ny vetenskaplig studie från universiteten i Uppsala och Cambridge. Utvärderingen visar att spelarna blev bättre på att avslöja fejkade nyheter samtidigt som de behöll förtroendet för riktiga nyheter.
Forskning och utveckling kategorier

Eye-tracking system helps students use computers

2020-01-30
Stephanie Hannigan, who teaches students with speech and language disabilities at an educational cooperative in New York, has spearheaded the use of eye-tracking technology in the classroom. The myGaze Power system tracks eye movements to help students with cognitive, ambulatory or speech impairments use computers without speaking or touching a keyboard or mouse.
1565758117