Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Digitalisering"

Visar sida 53 av 126

Välj typ av innehåll inom kategori "Digitalisering":

Forskning och utveckling kategorier

Sektorsansvar för skolans digitalisering

2020-12-11
Generaldirektör Peter Fredriksson berättar i Skolverkspodden om hur vi jobbar inom sektorsansvaret för skolväsendets digitalisering. Vi pratar om betydelsen av samarbete, utmaningar och om vikten av en levande dialog med lärare och rektorer så att vi i vårt fortsatta arbete inom sektorsansvaret utgår från det som skolan behöver. (webb-radio)

Självständigt lärande ger sämre läranderesultat

2020-12-08
Självständigt och individuellt lärande är inte rätt väg att gå för den finländska skolan. Självstyrt lärande ger nämligen sämre läranderesultat. Inte heller de digitala lärmiljöerna är någon frälsning. Det slår Aino Saarinen fast i sin pinfärska doktorsavhandling. Tidningen Läraren har träffat forskaren som ruskade om det finska skolsamfundet innan avhandlingens ens var klar.

Covid-19 i svenska skolor synliggör sårbarhetens potential i lärares praktik

2020-12-04
När covid-19-pandemin skakar utbildningssystemet i grundvalarna angrips inte bara elever och lärare utan också de pågående processer som skapas i utbildningens relationella spänningsfält. Författarna Linda Ekström Lind, Anna Martín Bylund och Linnéa Stenliden belyser i sin artikel lärares förmåga att ta in och agera i den unika fysiska och digitala kontext som uppstår.

These teachers aren’t just enduring the remote education era — they’re thriving

2020-11-18
Experience has helped build confidence in remote teaching, says Sarah Crowther, an art teacher who uses Zoom and Showbie to teach her high-school students. In this article, Crowther and other educators share their online teaching successes, including Joel Ashton, director of a language school in the UK, who praises Zoom as "a revelation" for making…
1525354126