Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Digitalisering"

Visar sida 47 av 117

Välj typ av innehåll inom kategori "Digitalisering":

Forskning och utveckling kategorier

Framtidens skola

2020-10-13
Många arbetsuppgifter görs idag av digitala verktyg och utvecklingen fortsätter i snabb takt. I framtiden kommer många repetitiva jobb att försvinna och egenskaper som social kompetens, samarbetsförmåga och lösningsorientering kommer att spela en stor roll. Hur ska skolan se till att vi rustar för detta? Emma Leijnse samtalar med Edward Jensinger, skolledare och debattör, och…
Forskning och utveckling kategorier

Nya verktyg och vägar med gaming som grund

2020-10-13
I den digitala spelvärlden finns starka drivkrafter som ofta målas upp som något farligt. Men här finns också mycket gott att hämta. För elever som inte klarar den traditionella skolan kan spelifiering bli räddningen. Panelsamtal med Lillie Klefelt Ek, Female Legends, Frida Monsén, lärare, och Jon Ellrose, rektor för NTI-gymnasiet i Sundsvall.
Forskning och utveckling kategorier

”Se på läraryrket som ett designyrke!”

2020-10-13
Digitaliseringen av skolan och nya krav på bland annat mediekunskap, entreprenörskap och problembaserad undervisning, skapar utmaningar kring hur lärande organiseras och genomförs. I en ny avhandling från Högskolan Väst beskrivs hur lärare kan kompetensutvecklas med hjälp av att se på läraryrket som ett designyrke och använda beprövade modeller för idégenerering, som används i designyrken.

Lägre internetanvändning bland unga med intellektuell funktionsnedsättning

2020-10-12
Unga med intellektuell funktionsnedsättning har sämre tillgång till digitala enheter som mobiltelefon och få söker information på nätet jämfört med ungdomar generellt. Det här är en viktig aspekt för delaktighet, konstaterar Kristin Alfredsson Ågren.

Kunskapsspridning i programmering med skilda resultat

2020-10-02
Drastiska resultatskillnader mellan skolorna ledde till att skolledningen förlängde projektet. Lärarna Julius Jonasson, Malin Midander, Caroline Sandberg och Helena Terje i Åstorp har undersökt ett utvecklingsprojekt i syfte att sprida kunskap om programmering i undervisningen.
1464748117