Psykisk hälsa och självkänsla kan förbättras om mindre tid läggs på sociala medier. Det visar en studie där unga vuxna begränsade användningen till en halvtimme om dagen.
Den politiska debatten och styrningen behöver handla om hur digital teknik ska utformas för att stödja en likvärdig skola, och en undervisning som syftar till att utveckla kritiskt tänkande individer, skriver forskaren Catarina Player-Koro.
Barn läser allt oftare texter på skärm istället för på papper. Har det någon betydelse för läsförståelsen? Ja, i synnerhet för yngre barn, visar en omfattande spansk forskning. "Vi blev förvånade över att skillnaden fortfarande är så stor", säger Ladislao Salmerón.
Skillnaderna för lärarutbildare är stora när det gäller möjligheter och förutsättningar att utveckla sin digitala didaktiska kompetens. Det visar Anna Roumbanis-Vibergs avhandling.
This study investigates how preschool principals learn how to understand and lead the digitalisation process in their preschool organisations collaboratively within an action research initiative.
This article contributes to the understanding of the potential of digital curriculum support instruments to shape relations between hard and soft modes of governance.
Vilka erfarenheter ger förskollärarna uttryck för när de utformar undervisning om digitalisering och lek i relation till utbildningsuppdraget? Det är en av frågorna som Monica Grape undersöker i sin avhandling.
I denna artikel riktas uppmärksamhet mot användning av digitala verktyg som en del av lärares undervisning i – och därmed förskoleklasselevers möjlighet till lärande av – matematik.
I denna artikel beskrivs en studie om barns berättelser med digital teknik i fysisk rörelse och förflyttning i närmiljön, och hur det kan utgöra ett undervisningsinnehåll i förskolans verksamhet.