Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Digitalisering"

Visar sida 4 av 118

Välj typ av innehåll inom kategori "Digitalisering":

Forskning och utveckling kategorier

Time matters: a critical multimodal study of an English learning app for children in China

10 september
Time and its management, as evident in the scheduling, sequencing and structuring of activities, is important in early childhood education (ECE). While ECE apps have been changing teaching and learning practices for over a decade, research has yet to examine how they represent and manage time. To address this gap, we analysed the representation and…

Månadens forskare: Anna-Lena Godhe

5 september
De digitala resurserna finns i skolan, men hur använder vi dem och varför? Anna-Lena Godhe är gymnasieläraren som blev forskare – nu har hon följt lärare och pedagoger i Malmö och observerat hur de använder digitala resurser och vilka konsekvenser det får för undervisningen.

Skolan förbiser elevers digitala och kulturella färdigheter

2 september
En nyligen genomförd studie med forskare från Jönköping University och Göteborgs universitet visar att lärare och skolledare ofta förbiser elevernas digitala, kulturella och språkliga färdigheter. Detta är enligt forskarna olyckligt eftersom dessa färdigheter kan vara avgörande för att främja inkludering och social hållbarhet i gymnasieskolan.

Adolescents’ use and perceived usefulness of generative AI for schoolwork. Exploring their relationships with executive functioning and academic achievement

29 augusti
This study explore the frequency of use and perceived usefulness of LLM generative AI chatbots for schoolwork, particularly in relation to adolescents’ executive functioning, which includes critical cognitive processes like planning, inhibition, and cognitive flexibility essential for academic success.

ChatGPT mer populärt hos vissa skolelever

29 augusti
AI-verktyg som ChatGPT är mest populära hos skolelever som har svårigheter med koncentration och uppmärksamhet. Detta enligt två nya studier från Lunds universitet där totalt 750 tonåringar från högstadie- och gymnasieskolor i södra Sverige ingått.
1345118