Elever i högstadiet ska få mer stöd när det kommer till läsförståelse. Det är syftet med verktyget ”digital läskompis” som forskaren Josefine Karlsson vid Örebro universitet arbetar med.
"Om man vill läsa högt för någon, men inte har någon i närheten, då kan man läsa med den", säger Anja Berg. Hon är en av eleverna på Mellringeskolan i Örebro, som är de första att testa ett nytt verktyg för att öka läsförståelse – den digitala läskompisen. Nu ska eleverna ska hjälpa forskaren Josefine…
En digital läskompis som hjälper elever att använda olika lässtrategier och förbättra sin läsförståelse. Nu ska forskaren Josefine Karlssons innovation testas i verkligheten. "Jag har precis fått en första prototyp som ska prövas av elever", säger hon.
Att utgå från användarnas behov i utvecklingen av skolans digitalisering. Det är målet för sju huvudmän som deltar i en helt ny SKR-utbildning med start i oktober 2021.
Use of technology during the coronavirus pandemic helped make it easier for parents of students with special needs to communicate with their children's teachers, according to a report by Lane McKittrick, a research analyst at the Center on Reinventing Public Education.
Interactive notebooks that hold bell work, lab data, and class notes serve as a portfolio of learning - for the benefit of both students and their teacher.
More off-campus broadband access. New ways of engaging with families. Growing concerns over digital equity and the silos that exist within school systems. These are some of the trends that emerged in a recent survey of district technology leaders.
Education-technology companies have many opportunities to collect data on students, a concept that Velislava Hillman, a visiting fellow at the London School of Economics and Political Science, wants school leaders, academics and policy makers to reconsider.
Luleå kommuns förskolor bjuder på en spännande utvecklingsmiljö och med pedagoger i framkant. Luleå kommun fick utmärkelsen Guldtrappan 2019 för sitt digitala utvecklingsarbete.
I en aktuell avhandling visar Annika Agélii Genlott hur digital teknik kan förbättra elevernas resultat. Nyckeln är att tekniken används på rätt sätt och att lärarna har den kunskap som krävs.