Användandet av sökmotorer är väldigt utbrett bland högstadieungdomar. När de söker på internet förväntar de sig att hitta svar – men reflekterar inte över hur resultaten genereras. Det visar Cecilia Andersson i sin avhandling.
Realgymnasiet har implementerat en chattbot som svarar på presumtiva elevers frågor om utbildningen. Utöver att botten är tillgänglig dygnet runt och avlastar skolans studio- och yrkesvägledare, ger frågorna också skolan bra kunskap om vad kommande elever vill veta och vad de efterfrågar.
Johan Sandén har i sin avhandling utforskat hur lärares arbete påverkas av olika slags digitaliseringar, exempelvis sociala medier, digitala läromedel och digitalisering som styrmedel på organisatorisk och politisk nivå.
Vilka motsättningar uppstår när lärare planerar och genomför sin undervisning med ett digitalt matematikläromedel? Det är en av frågorna som Marie Utterberg Modén undersöker i sin avhandling.
Digitala verktyg används ofta till annat än skolarbete i klassrummet. Detta tar upp en stor del av undervisningstiden, vilket främst drabbar elever som har särskilda behov, menar Lars Almén som undersökt effekterna av digitaliseringsstrategin.
Högskolan Väst siktar på utbildning med större inslag av teknik och undervisning på distans. Dessutom har skolan numera ett labb som bland annat har utvecklat en chattbott till studenterna.
Österåker kommun testar ett nytt verktyg som analyserar elevernas läskunskaper med hjälp av AI. Verktyget används sedan tidigare i ett femtontal kommuner i landet och är baserat på forskning från Karolinska institutet.