In the four years since their school's reading challenges were brought to light, some gains have been made, write Ryan Powell, principal, and Steven Holifield, assistant principal. In this blog post, they share five ways the school's online literacy platform helps improve outcomes for students.
Att tidigt fånga upp elevers frånvaro är viktigt. På Pedagogiskt center arbetar personalen i nära samarbete med Elevhälsan med att stödja skolorna i Helsingborg i deras pedagogiska arbete. För att främja närvaro arbetar de bland annat med att utveckla och stärka mentorns roll, utveckla lärmiljöer och att stödja verksamheten med digitala system.
Frågan har alltför sällan handlat om vilken teknik som är bra för barnens lärande, lärare eller i en specifik lärandesituation. Det har varit tekniken i sig som har varit det viktiga, säger skolexperten Per Kornhall.
Att barnen lagt mer tid på digitala medier under pandemin behöver nödvändigtvis inte vara dåligt. Vad de gör när de sitter framför skärmen spelar däremot stor roll, och om de har sällskap. Det visar en forskare vid Linköpings universitet.
Under året har marknadsskolan varit ett hett debattämne. Malin Ideland, professor i utbildningsvetenskap vid Malmö universitet, pekar på att kommersiella krafter har fler vägar in i skolan, inte minst genom digitaliseringen.
För några år sedan blev det obligatoriskt att förskolan ska arbeta med digitala verktyg i pedagogiken. Men flera rektorer och pedagoger uppger för SVT att det finns skillnader på hur långt de kommunala förskolorna i Örebro kommit i digitaliseringen.
Skulle du låta en robot bestämma om du ska få din examen? Hur ska den då styras? Studenter, lärare och allmänhet ska fördjupa sig i frågan under AutogrAIde – ett hackaton onsdagen den 19 januari där Umeå universitet använder ett tvärvetenskapligt arbetssätt.