Kan interessen mange elever har for gaming og dataspill kan bidra til at lærere bedre forstår elevens liv og utfordringer? Det er et av spørsmålene i Lærerrommets episode 86. (webb-radio)
När Högastensskolan i Helsingborg ska välja nya, digitala, verktyg deltar elever, lärare, rektor och ikt-medarbetare Christoffer Carlson i utvärderingen. Kraven är höga och alla ska vara nöjda för att provperioden ska leda till ett kommunabonnemang. Utöver nya lösningar för klassrummet vill skolan också synas mer digitalt, och har bland annat därför precis startat en podcast.
Genom att se lärare som designer tar vi fasta på kreativiteten i yrkesrollen. Det menar Elisabeth Rolf som har studerat pedagogiska mönster kopplade till elevers digitala kompetens. Hon disputerar på DSV 1 december 2021.
Nyköpings kommun använder samma tekniska lösningar för all skolverksamhet i kommunen, som tillsammans bidrar till single sign-on för lärare och elever, ett förenklat GDPR-arbete och en automatiserad hantering av läromedel. Och än är arbetet bara i sin linda.
När de digitala systemen inte fungerade för alla elever valde Knut Hahns-skolan i Ronneby att utveckla ett hjälpmedel på egen hand. Det är främst avsett för elever med autismspektrumtillstånd, men även andra elever är intresserade.
De flesta lärare i grundskolan skulle säkert tacka ja till en extra hjälpande hand under lektionerna. I framtiden kanske vi kan få den hjälpen av sociala robotar. Vid lärarutbildningen i Vasa och Experience Lab pågår just nu forskningsprojektet SoRoMa där man vill studera interaktionen mellan elever och robotar för att bättre kunna förstå och stödja…
Twitch, a live-streaming service for gaming, can be an effective teaching tool. This article highlights how the free platform can be used to support online teaching and learning, esports and more.
Digitaliseringen i skolan innebär att lärare förväntas anta fler roller än den traditionella expertrollen. Det konstaterar Johan Sandén som undersökt hur digitaliseringen påverkat lärares arbete.