Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Digitalisering"

Visar sida 25 av 117

Välj typ av innehåll inom kategori "Digitalisering":

Forskning och utveckling kategorier

Forskare: ”Digitala läromedel är en resurs vi behöver utforska”

2022-03-11
Det finns fördelar med digitala läromedel som läroboken saknar, menar forskaren Marie Utterberg Modén. De kan anpassa undervisningen till varje elev, ger individuella läxor, rättar uppgifter direkt, spelar upp undervisningsfilmer på rätt nivå, ger läraren statistik i realtid och bedömer elevernas resultat. "Lärarna kan snabbt identifiera vilka elever som kört fast, behöver stöd eller kanske…
Forskning och utveckling kategorier

Bruk av nettbrett i barneskolen

2022-03-04
Digital teknologi har blitt ein del av norske klasserom, og mange barneskolar har tatt i bruk nettbrett i undervisinga. Studien som blir presentert her, samanfattar 163 studiar og undersøker om lærarar i barneskolen underviser på ein annan måte når dei bruker nettbrett enn når dei bruker tradisjonelle undervisingsverktøy. Den utforskar òg om bruk av nettbrett…
Forskning och utveckling kategorier

Elevers oppfatninger av nettbrett som læringsverktøy

2022-03-04
De fleste norske elever har i dag sin egen digitale enhet. I artikkelen som presenteres her, har forskerne sammenfattet forskning fra 41 studier for å belyse forskningsspørsmålet: Hvilke oppfatninger har elever av nettbrettet som læringsverktøy? Forskningen deres viser at elever har mange oppfatninger om bruk av nettbrett, både positivt og negativt. Hva elevene tenker og…
Forskning och utveckling kategorier

Skolans digitalisering

2022-03-04
Vi har i uppdrag att se till att hela skolväsendet ska kunna ta tillvara på digitaliseringens möjligheter. Här kan du läsa mer om vårt arbete och hitta stöd kring hur du kan arbeta med digitalisering i skolan.
Forskning och utveckling kategorier

Efter nationalt forsøg ser alle involverede teknologiforståelse som en relevant og vigtig faglighed

2022-02-25
I kølvandet på, at Børne- og Undervisningsministeriets forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning er afsluttet, ser både elever, pædagogisk personale, skoleledere og forvaltningsrepræsentanter teknologiforståelse som en relevant og vigtig faglighed i folkeskolen. Det viser forsøgets slutevaluering, som dog også fortæller, at det pædagogiske personale oplever forsøgsfagligheden som krævende.
1242526117