Frågan har alltför sällan handlat om vilken teknik som är bra för barnens lärande, lärare eller i en specifik lärandesituation. Det har varit tekniken i sig som har varit det viktiga, säger skolexperten Per Kornhall.
Att barnen lagt mer tid på digitala medier under pandemin behöver nödvändigtvis inte vara dåligt. Vad de gör när de sitter framför skärmen spelar däremot stor roll, och om de har sällskap. Det visar en forskare vid Linköpings universitet.
Under året har marknadsskolan varit ett hett debattämne. Malin Ideland, professor i utbildningsvetenskap vid Malmö universitet, pekar på att kommersiella krafter har fler vägar in i skolan, inte minst genom digitaliseringen.
För några år sedan blev det obligatoriskt att förskolan ska arbeta med digitala verktyg i pedagogiken. Men flera rektorer och pedagoger uppger för SVT att det finns skillnader på hur långt de kommunala förskolorna i Örebro kommit i digitaliseringen.
Skulle du låta en robot bestämma om du ska få din examen? Hur ska den då styras? Studenter, lärare och allmänhet ska fördjupa sig i frågan under AutogrAIde – ett hackaton onsdagen den 19 januari där Umeå universitet använder ett tvärvetenskapligt arbetssätt.
The use of artificial intelligence is growing rapidly in school districts, showing up in programs and software models that support everything from storytime to security.
Det finns många argument för digitala verktyg i skolan, men har de verkligen alltid täckning i klassrummet? I boken ”Omstart för skolans digitalisering” problematiserar professorn och lärarutbildaren Marte Blikstad-Balas den frågan. Här är fyra vanliga påståenden som kastas omkull i boken.
Skolans digitalisering handlar om att utveckla och förbättra verksamheten med teknikens hjälp. Därför är det avgörande att ha en klar föreställning om vilka effekter och fördelar investeringen ska ge. Dessutom är det viktigt att inte enbart upphandla en färdig lösning. Det är minst lika viktigt att köpa in kompetensöverföring, så att den fortsatta utvecklingen kan…
Nu står ny teknik på tröskeln in till klassrummen. Virtual Reality är en teknik som börjar bli tillgänglig och som öppnar stora möjligheter för konkretisering och upplevelsebaserad undervisning där eleverna via ljud och bild får en möjlighet att mentalt förflytta sig till helt andra platser och uppleva miljöer som de aldrig kommer att kunna ta…