Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Digitalisering"

Visar sida 21 av 114

Välj typ av innehåll inom kategori "Digitalisering":

Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen

2022-03-16
I denne artikkelen utforsker jeg begrepet kreativitet i en skapende prosess med digital teknologi i barnehagen. Problemstillingen er: Hva kjennetegner en skapende teknologimediert samarbeidsprosess der en gruppe barnehagebarn (4–5-åringer) og en barnehagelærer lager en digital bildebok sammen?

Implications of the imposed and extensive use of online education in an early childhood education program

2022-03-16
This paper discusses the implications related to this transformation by asking the following research question: After being subjected to the imposed and extensive use of online education due to the pandemic, what implications can be found when we examine pre-service teachers’ digital competence and attitudes towards and use of digital technology?
Forskning och utveckling kategorier

K–12 digital resource libraries continue to engage students returning to in-person classes

2022-03-11
Digital resource libraries with e-books, audiobooks and research tools can be updated as technology, topics and educational practices change and are accessible online whenever needed by students, says Karina Quilantan, a library media specialist. Quilantan explains the benefits to students of maintaining the resource during in-person teaching and shares tips for choosing content and creating…
Forskning och utveckling kategorier

Digital likvärdighet för Örebros förskolor och skolor

2022-03-11
Det händer saker inom digitalisering för Örebro kommuns förskolor och skolor. Med likvärdigheten som utgångspunkt finns nu gemensamma digitala läromedel och assisterande teknik på plats. Pedagogerna Lisa och Katrin på Mellringeskolan är nöjda med förändringen och menar att kommunen tar sitt ansvar i digitaliseringsprocessen.
Forskning och utveckling kategorier

Forskare: ”Digitala läromedel är en resurs vi behöver utforska”

2022-03-11
Det finns fördelar med digitala läromedel som läroboken saknar, menar forskaren Marie Utterberg Modén. De kan anpassa undervisningen till varje elev, ger individuella läxor, rättar uppgifter direkt, spelar upp undervisningsfilmer på rätt nivå, ger läraren statistik i realtid och bedömer elevernas resultat. "Lärarna kan snabbt identifiera vilka elever som kört fast, behöver stöd eller kanske…
1202122114