Digitaliseringen innebär djupgående och långsiktiga förändringar av arbetsmarknaden, samhället och tillvaron. Alla barn och unga behöver lära sig att förstå och hantera detta med hjälp av undervisningen i skolan. Här har undervisning i programmering och datalogiskt tänkande en central roll.
DoS, En till en, ITis – kärt digitalt barn har många namn. Under pandemin blev det skarpt läge för skolans digitalisering. Skolledaren talar med upphovsmannen till Spaningen som spanat i två decennier om skola och digitalisering.
I denne artikkelen utforsker jeg begrepet kreativitet i en skapende prosess med digital teknologi i barnehagen. Problemstillingen er: Hva kjennetegner en skapende teknologimediert samarbeidsprosess der en gruppe barnehagebarn (4–5-åringer) og en barnehagelærer lager en digital bildebok sammen?
This paper discusses the implications related to this transformation by asking the following research question: After being subjected to the imposed and extensive use of online education due to the pandemic, what implications can be found when we examine pre-service teachers’ digital competence and attitudes towards and use of digital technology?
With more students relying on technology tools than ever before, educators face the increasingly important challenge of helping them identify what’s fact-based and credible, and what’s not.
Digital resource libraries with e-books, audiobooks and research tools can be updated as technology, topics and educational practices change and are accessible online whenever needed by students, says Karina Quilantan, a library media specialist. Quilantan explains the benefits to students of maintaining the resource during in-person teaching and shares tips for choosing content and creating…
Det händer saker inom digitalisering för Örebro kommuns förskolor och skolor. Med likvärdigheten som utgångspunkt finns nu gemensamma digitala läromedel och assisterande teknik på plats. Pedagogerna Lisa och Katrin på Mellringeskolan är nöjda med förändringen och menar att kommunen tar sitt ansvar i digitaliseringsprocessen.
Det finns fördelar med digitala läromedel som läroboken saknar, menar forskaren Marie Utterberg Modén. De kan anpassa undervisningen till varje elev, ger individuella läxor, rättar uppgifter direkt, spelar upp undervisningsfilmer på rätt nivå, ger läraren statistik i realtid och bedömer elevernas resultat. "Lärarna kan snabbt identifiera vilka elever som kört fast, behöver stöd eller kanske…
Senare års skolutveckling har fokus på en utvecklad samverkan mellan verksamma i skolan och mellan skola och akademi. Ny forskning visar att rektorer och lärare inte är överens om de mest grundläggande villkoren för kvalitet i undervisningen.
Google Translate og andre oversættelsesværktøjer skaber stor frustration blandt sproglærere. Men hvad synes eleverne? Det sætter en ny undersøgelse skarp på.