In this overview, we will examine the concept of teachers´ professional digital competence (TPDC) as used in the research literature in the field of education over the last 10 years (2010–2019). (pdf)
Nyligen arrangerade Skolfederation seminariet Digitala läromedel: visioner och affärsmodeller över nätet. Här är en sammanfattning av några av de tankar och resonemang som fördes fram.
K-12 gaming experts say districts could get left behind if they don’t integrate related tech into curricula to facilitate virtual trips, AR projections and more.
Realgymnasiet i Linköping introducerar VR i undervisningen. Med tekniken kan eleverna exempelvis gå på rundvandring i Machu Picchu under historielektionerna och vända på atomer i fysiken.
Experimentella studier visar hur unga påverkas negativt i synen på sin egen kropp när de möter ouppnåeliga skönhetsideal i sociala medier. För unga med adhd kan spel på nätet förvärra problem som koncentrationssvårigheter och låg impulskontroll.
Att exempelvis interagera med en atom i kemiundervisningen kan nu bli möjlighet när VR (Virtual Reality) i undervisningen introduceras i ett pilotprojekt på Realgymnasiet i Linköping under hösten 2022.
En forskningsöversikt med 42 studier konstaterar att ju mer tid som ägnas med skärmar, desto sämre blir språkutvecklingen hos barn. Det säger Sissela Nutley, forskare inom kognitiv neurovetenskap (webb-radio).
Med skolans digitalisering följer också it-världens kulturella normer. "I it-folkets framtida skola är det algoritmer som räknar ut vad just den här eleven förmår och behöver, inte läraren", säger Malin Ideland, etnolog och professor i utbildningsvetenskap vid Malmö universitet.
Örebroforskaren Josefine Karlsson utvecklar just nu, tillsammans med ILT Inläsningstjänst och Talkamatic, en digital läskompis. Arbetet baseras på aktuell forskning om läsutveckling, mänsklig dialog, maskininlärning och AI.
I februari 2022 genomförde årskurs sex på Nanny Palmkvistskolan för första gången nationella prov i Svenska och Svenska som andraspråk digitalt i provtjänsten Trelson Assessment. Pedagogerna Fatbardha Trstena och Max Nilsson svarar på frågor om sina lärdomar efter första tillfället. De är eniga om att fördelarna med den nya formen är många.
Handlingsplanen för digital utbildning (2021–2027) är ett förnyat politiskt initiativ från EU som stödjer en hållbar och effektiv anpassning av utbildningssystemen i EU-länder till den digitala tidsåldern.