Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Digitalisering"

Visar sida 13 av 121

Välj typ av innehåll inom kategori "Digitalisering":

Forskning och utveckling kategorier

"Digitalisering och nedvärderandet av läraren som kunskapsförmedlare saknar vetenskapligt stöd"

2023-11-16
Varje form av förståelse av lärande och undervisning, liksom övergripande beslut om svensk skola, borde bygga på begrepp och modeller från olika teoretiska perspektiv som learning science erbjuder, skriver Agneta Gulz, Magnus Haake och Björn Sjödén.
Forskning och utveckling kategorier

Blivande lärares professionella digitala kompetens

2023-11-10
Forskare vid Umeå universitet har analyserat policydokument för Grundlärarprogrammet. Fokus är att finna spår av hur professionell digital kompetens återfinns i dokumenten och därigenom skapar förutsättningar för lärarutbildare att genom sin undervisning möjliggöra för lärarstudenterna att utveckla denna kompetens.
Forskning och utveckling kategorier

Digitalisation Meets Home Economics Teachers : A Mixed-Methods Study of the Conditions Related to Finnish Home Economics Teachers’ Use of Information and Communication Technologies

2023-10-30
Karin Sundqvist har i sin avhandling undersökt finska ämneslärares användning av digitala verktyg i ämnet huslig ekonomi. Huslig ekonomi är ett av de minsta läroämnena i årskurserna 7–9 inom den grundläggande utbildningen i Finland.
Elin Ericsson

Konversations-AI hjälper elever att öva på ett nytt språk

2023-10-26
Att använda digitala konversationsagenter kan vara ett bra sätt att låta eleverna öva på muntlig interaktion. Det konstaterar Elin Ericsson, som har forskat om hur elever kan öva på att tala på ett främmande språk med hjälp av ett människoliknande AI-verktyg.
Forskning och utveckling kategorier

As AI chatbots rise, more educators look to oral exams — with high-tech twist

2023-10-12
In response to concerns about the effectiveness of traditional essays as a means of assessment due to AI assistance, some educators are exploring a return of oral exams. Researchers at Stanford University have developed a tool called Sherpa, which uses AI to facilitate oral exams, allowing educators to assess students' understanding of assigned readings through…
1 12 13 14 121