Att välja digitala lärresurser och läromedel är en svår uppgift, där rektor har en nyckelroll. I regel finns en process för hur valet ska gå till, men rektorer efterlyser stöd och samarbete för att öka kompetensen och systematiken i arbetet. Det framgår av en ny rapport som nu släpps.
Digitala verktyg och gemensamma avtal finns på plats i kommunen. Men hur används verktygen och läromedlen på bästa sätt för att skapa en så bra undervisning som möjligt? Ett samverkansprojekt mellan skola och forskning har försökt gå på djupet i den frågan. Under en spridningskonferens redogjordes för resultaten.
Visualiseringar i form av bilder, animationer och interaktiv teknik kan öka förståelsen för väldiga tidsrymder, så kallad djup evolutionär tid. Men det väcker också starka känslor hos elever och studenter, visar Jörgen Stenlund i sin avhandling.
Students with autism practice social skills with Milo, a humanoid educational robot from RoboKind that offers instruction on various types of interactions. Approximately 25 Indiana school districts use Milo robots with an estimated 3,000 to 4,000 students, says RoboKind's Rick Oslovar.
This article explores six adult immigrant students’ multimodal text production in everyday and learning situations. The students are between 25 and 55 years and attend adult education in Norway, they have little or no previous schooling and little experience with alphabetic texts.
Lärarna Gunilla Jönsson och Charlott Everberg arbetar tillsammans med innovationspiloten Min skola. Pilotens mål är att ta fram ett digitalt material som ska underlätta för elever och vårdnadshavare med annat modersmål än svenska att få information om hur saker som till exempel skolplikt, utvecklingssamtal och ledighet fungerar i skolan.
Hennes världsunika digitala läskompis har säkert de flesta hört talats om. Månadens forskare Josefine Karlsson vill på ett tvärvetenskapligt och innovativt sätt skapa ett engagemang kring läsning som främjar läsförståelsen hos barn och elever.
This study indicates that designers and innovators wishing to introduce playful apps into educational practice should consider how learning outcomes and playful activities resonate with educational practice.
Mobiltelefonen har blivit en del av skolans infrastruktur för lärande, vare sig vi har ett förbud eller inte. Det menar Anita Grigic Magnusson som undersökt högstadie- och gymnasieelevers resonemang om användningen av privata mobiltelefoner i klassrummet.
Vad innebär det för lärare som undervisar nyanlända lågstadieelever att använda digital teknik i sva-undervisning? Det är en av frågorna som Anna Irma von Knorring undersöker i sin avahandling.