Leading thinker on technology and education, Anant Agarwal, explains why he believes all educators must learn to integrate AI into their classrooms. (webbradio)
In response to concerns about the effectiveness of traditional essays as a means of assessment due to AI assistance, some educators are exploring a return of oral exams. Researchers at Stanford University have developed a tool called Sherpa, which uses AI to facilitate oral exams, allowing educators to assess students' understanding of assigned readings through…
Vad innebär AI för lärare? Tekniken är användbar för en hel del rutinmässigt arbete, menar AI-forskaren Olof Mogren. Men han tror inte att AI kan ersätta lärare. ”Vi kommer alltid att behöva mänsklig kontakt. I synnerhet när det gäller lärare och elever.”
En del forskning pekar på att spädbarn som tidigt fastnar framför paddor och telefoner kan få problem med koncentration senare i livet. Tusen barn ska nu undersökas i ett unikt projekt på Uppsala universitet.
Att lära sig prata på ett främmande språk är viktigt, men inte alltid så lätt. En avhandling har undersökt om en AI-karaktär som samtalspartner kan hjälpa högstadieelever på traven.
En viktig uppgift för skolledare och skolhuvudmän är att säkerställa en digital infrastruktur som gör det möjligt att använda AI-teknik i skolan. Det menar Erik Winerö, gymnasielärare och forskare vid Göteborgs universitet.
Att öva främmande språk med en digital, människoliknande karaktär i en realistisk situation är en ganska outforskad teknik i svensk skola. I en ny studie från Göteborgs universitet har högstadieelever fått pröva tekniken som visade sig vara uppskattad av både elever och lärare.
Matematik är det ämne som eleverna i Kungsbacka har lägst snittbetyg i. Kan man använda VR för att hjälpa eleverna att ta till sig ämnet? I ett unikt projekt som leds av kommunen håller man på att ta fram en forskningsbaserad applikation för just detta.
Läraren Josefin Ståhlberg beskriver den förändrade skolverklighet som lärare och elever kommer tillbaka till i höst, i och med AI:s intåg på bred front, och efterfrågar ett kraftfullt ledarskap från skolinstitutioner och sakkunniga.
Elin Ericsson har med fokus på muntlig språkfärdighet, forskat om språklärares uppfattningar om och erfarenheter av att undervisa och använda digitala lärresurser.
Ledarskapet spelar en viktig roll i arbetet med skolans digitalisering. En gemensam vision och ett systematiskt och aktivt stöd på olika nivåer som främjar forum för erfarenhetsbyte är några viktiga faktorer i arbetet. I aktuell forskning framhålls även värdet av att fokusera på kopplingar mellan didaktiskt användande av digital teknik och läroplanen.
Mellanstadieelever med läs- och skrivsvårigheter kan ha nytta av att skriva med ett tal-till-textredskap, där de talar in text på en dator. Det visar Sanna Krafts forskning.