Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Didaktik"

Visar sida 52 av 79

Katarina Heimann Mühlenbock

Nytt mätverktyg kan hjälpa elever med lässvårigheter

2013-06-10
Ett nytt språkverktyg som analyserar texters läsbarhet är mer precist än Lix, visar en ny avhandling. Verktyget mäter texten och avgör hur komplex, läsbar och begriplig den är, vilket kan vara till hjälp för exempelvis elever med lässvårigheter.

Bloggar bra verktyg på teknologutbildningen

2013-05-30
Det finns en stor potential i verktyg som blogg och wiki vid språkinlärning. Det visar Linda Bradleys avhandling. ”Studien är gjord på en introduktionskurs i engelska där man lär sig att använda engelska i mer formella sammanhang, som rapportskrivande, säger hon.

Skolk ur elevernas och skolans perspektiv: En intervju- och dokumentstudie

2013-05-28
Anne-Sofie Strand har undersökt hur elever som skolkar mycket i årskurs nio har bemötts av skolan. För att komma tillrätta med skolket behöver skolan förändra sitt förhållningssätt och erbjuda rätt stöd i tid.
Eva Melin

Social delaktighet inte självklart i förskolan

2013-05-27
Personal i förskolan kategoriserar barn i olika grupper vilket innebär att de, omedvetet, segregerar barnen från varandra. Det visar Eva Melins avhandling om social delaktighet i förskolan.

Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande: En praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken

2013-05-22
Vilka faktorer ligger bakom framgångsrikt läs- och skrivlärande? Och vilka är de pedagogiska förutsättningarna som främjar reflekterande didaktiska färdigheter, med fokus på elevernas utveckling av läs- och skrivförmågan? Det har Catharina Tjernberg undersökt i sin avhandling.
Linda Fälth

Kombination av metoder bäst för läsutvecklingen

2013-05-21
Ny forskning visar att lästräning med en kombination av olika metoder är effektivt för att träna upp läsförmågan. Resultaten visar också att det är bättre med intensiva insatser under en kort tid, istället för att sprida ut det under ett helt läsår eller en termin.

Yngre elevers lärande om naturen: En studie av kommunikation om modeller i institutionella kontexter

2013-05-20
Elever behöver utveckla egna funktionella redskap för hur man kan beskriva naturen på olika sätt, i olika situationer och sammanhang och förstå när det ena eller andra sättet är intressant och relevant, menar Monica Haraldsson Sträng som forskat om yngre elevers lärande om naturen.
151525379