Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Didaktik"

Visar sida 39 av 80

Välj typ av innehåll inom kategori "Didaktik":

Lässvårigheter, språklig förmåga och skolresultat i tidiga skolår. En undersökning av 44 elever i årskurs 2 till 3

2014-12-05
I Maria Levlins avhandling undersöks hur lässvårigheter i tidiga skolår relaterar till språkförståelse, samt hur lässvårigheter och variationer i språkförståelsen påverkar skolresultaten i nationella proven i åk 3.
Veronica Wirström

Digitalt rollspel i religionsundervisningen

2014-12-04
Med hjälp av digitalt rollspel i religionsundervisningen blir eleverna mer nyfikna och engagerade i ämnet. I en utvecklingsartikel berättar läraren Veronica Wirström om sina erfarenheter.

Entrepreneurial Learning and School Improvement – A Swedish Case

2014-11-24
I en artikel av Eva Leffler och Gunilla Näsström undersöks vilka konsekvenser entreprenöriellt lärande kan få för olika undervisningsmetoder. Resultatet visar bland annat att undervisning som involverar samhället har positiva effekter på elevers lärande.

Klassrummets semiotiska resurser. En språkdidaktisk studie av skolämnena Hem- och konsumentkunskap, Biologi och Kemi

2014-11-14
Anna Maria Hipkiss har i sin studie intresserat sig för klassrumsdesign och klassrumskommunikation:  Hur lärare och elever genom exempelvis talat och skrivet språk, gester, läromedel, och rörelser i klassrummet, skapar mening.
1 38 39 40 80