Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Didaktik"

Visar sida 33 av 79

Designing for Peer Learning : Mathematics, Games and Peer Groups in Leisure-time Centers

2015-11-17
Fysiska, synliga leksaker avlastar språket, det blir mer synligt, mindre behöver uttryckas med ord. Åsa Harvard Maare använder etnografiska studier, interaktionsanalys och design av leksaksprototyper med mål att utveckla leksaker som utmanar och utvecklar barns förståelse av orsakssammanhang. Resultaten kan användas av personer som utvecklar produkter och aktiviteter för barn, exempelvis lärare, designer eller spelutvecklare.

Adolescent Gaming and Gambling in Relation to Negative Social Consequences and Health

2015-11-02
Motivet är mer avgörande än speltiden vad gäller sambanden med negativa sociala konsekvenser och ohälsa, visar Charlotta Hellströms avhandling om ungdomars vanor av online-spel. Hennes resultat visar också att individer med adhd-symtom har en ökad känslighet för att utveckla spelproblem.

Litteraturstudiets legitimeringar. Analys av skrift och bild i fem läromedel i litteratur för gymnasieskolan

2015-10-13
Svenskämnet på gymnasienivå präglas av en ökad fragmentering och komprimerade texter som begränsar
möjligheterna för eleven att läsa längre sammanhängande litteraturutdrag samt till fördjupande och kritiska diskussioner, konstaterar Christoffer Dahl i sin avhandling.
132333479