Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Didaktik"

Visar sida 31 av 79

Forskning och utveckling kategorier

Music Education as an Adventure of Knowledge.: Student and Teacher Experience as Conceptualizations of Musical Knowledge, Learning and Teaching

2016-01-14

Resultaten av Johan Nybergs forskning visar att elever och lärare är nyfikna och har både vilja och förmåga att konceptualisera musikaliska kunskaper och lärande i form av ett fackspråk . Om eleverna tar chansen och får möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter kan musikutbildning på gymnasienivå bli ett äventyr av kunskap.

Forskning och utveckling kategorier

Unpacking Digital Game-Based Learning

2016-01-11
Användbarheten av digitala lärospel kan inte förstås som enbart ett förhållande mellan spel och spelare. Det handlar snarare om ett stort system av aktörer, processer och användningskontexter, som var och en påverkas av individuella och lokala krav och förutsättningar, konstaterar Björn Berg Marklund i sin avhandling.

The impact of gaze-based assistive technology on daily activities in children with severe physical impairments

2016-01-05
Barn med omfattande rörelsehinder utan tal, erövrar tillräckliga färdigheter i att kontrollera en dator med ögonen för att utföra dagliga aktiviteter via ögonstyrning. Ögonstyrda datorn hade en positiv inverkan på barnens aktivitetsrepertoar både hemma och i skolan, visar Maria Borgestig i sin avhandling.

The Usefulness of ICT Support Systems for Thesis Courses: Learners' Perspectives at Bachelor and Master Level

2015-12-01
Naghmeh Aghaee har i sin avhandling undersökt hur IKTSS (Information- och kommunikationteknikstödsystem). kan underlätta olika typer av interaktion och stödja studenter genom att minska svårigheterna i examensarbete på kandidat- och magisternivå.

Om lärarskapets moraliska dimension: ett perspektiv och en studie av lärarstuderandes nätbaserade seminariesamtal

2015-11-30
Sören Högberg undersöker i sin avhandling platsens betydelse för lärarstuderande att utveckla ett lärarskap. Utifrån tesen att all undervisning har en moralisk dimension grundas hans forskningsintresse i en önskan om att förstå vad som händer när lärarstuderande möts inom ramen för nätbaserad lärarutbildning.
130313279