Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Demokrati"

Visar sida 9 av 13

Forskning och utveckling kategorier

Se barnen som fullvärdiga medborgare

2019-11-06
I förskolan ska barn inte bara lära sig vad demokrati är – de ska själva ingå i demokratiska sammanhang. "De ska öva och uppleva reell demokrati redan från början när de börjar förskolan", säger Martina Lundström, förskollärare och pedagogisk rådgivare, som vill synliggöra demokratiuppdraget och visa på hur förskolorna kan jobba med det i praktiken.
Forskning och utveckling kategorier

Att värdera, hantera och analysera ett informationsflöde

2019-10-10
Yttrandefrihet är ett fundament i en fungerande demokrati. Därför är medie- och informationskunnighet, MIK, en viktig kunskap för att delta i dagens allt mer digitaliserade samhälle. Att kunna ta till sig information, sätta den i ett sammanhang samt avgöra om den är korrekt har blivit viktigare än någonsin. Här har skolan och skolbiblioteken en angelägen…

Makt i samhället ger makt på nätet

2019-10-09
Tidningars kommentarsfält, bloggar och sociala medier som Twitter är tänkta som demokratiska platser, där fler röster får komma till tals. Och där även marginaliserade grupper kan göra sig hörda. Men forskning visar tvärtom att redan röststarka grupper, till exempel högutbildade personer i maktposition, gynnas av hur online-plattformar är utformade.
1891013