Skoldebatten fokuserar ofta på socioekonomiskt utsatta elever som inte klarar kunskapskraven. Men forskaren Janna Lundberg menar att diskussionerna om skolan också behöver täcka in de elitskolor som det svenska marknadsutsatta skolsystemet skapat.
När det främsta målet med skolan är att förse unga med kunskaper för deras kommande yrkesliv hamnar skolans demokratifostrande uppdrag i bakgrunden. Detta framkommer i en ny avhandling av Hanna Ahrenby vid Umeå universitet.
När det främsta målet med skolan är att förse unga med kunskaper för deras kommande yrkesliv hamnar skolans demokratifostrande uppdrag i bakgrunden. Det visar en avhandling av Hanna Ahrenby, som forskat om förutsättningar för arbetet med skolans värdegrund i grundskolans bildundervisning.
För att kunna verka i en demokrati behöver varje barn, redan från första dagen i förskolan, ges möjlighet att utveckla inflytande och demokratiskt tänkande. Högläsning är ett av verktygen.
Skolan och dess problem är ständigt under debatt. Två forskare vid Linköpings universitet är redaktörer för en bok som utifrån forskning diskuterar aktuella frågeställningar i skolan.
Barns inflytande är ett centralt mål i förskolan. Men i praktiken trängs det undan av andra mål i läroplanen och av andra behov i verksamheten. Det visar en avhandling som vill lyfta diskussionen om vad barns inflytande betyder.
Lärare är bra på att lyfta fram mänskliga rättigheter i vanliga vardagssituationer. Men det sker oftast omedvetet, konstaterar Lisa Isenström som forskat om rättighetsundervisning på lågstadiet.
Utmanande och kritiska elever är inte önskvärda, konstaterar Janna Lundberg i sin avhandling i vilken hon har studerat vad som händer i samhällskunskapsundervisningen på en elitpräglad gymnasieskola. Elever som vill utmana genom att ställa frågor och locka till diskussion tillrättavisas. Här handlar det istället om att fostra eleverna genom passiv lydnad till en överordnad elit.…
"Jag hade inte förväntat mig att skolan skulle vara uttalat elitistisk och på samma gång fostra till passiv lydnad". Det säger Janna Lundberg, vars avhandling om debattklimatet på en elitskola nu har valts till lärarpanelens favorit.
Temat i Åre kommun är social hållbarhet, vilket 1–2-åringarna på Fjällbackens förskola arbetat vidare med. Tillsammans har barn och pedagoger byggt demokratiska mötesplatser – både ute och inne.
Ett projekt kring olika kulturer, religioner och demokrati ökade barnens kunskaper och delaktighet. Det konstaterar Franziska Forssander och Aisha Lundgren Aslla som skrivit en artikel om ett interkulturellt arbete i förskolan.