Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Demokrati"

Visar sida 1 av 13

Välj typ av innehåll inom kategori "Demokrati":

Forskning och utveckling kategorier

”Demokratiska värderingar i klassrummet främjar demokratilärandet”

2024-05-30
Skolans undervisning om demokrati och demokratiska värderingar kan främja ett demokratiskt samhälle med exempelvis ökat valdeltagande. Men det är inte självklart att mer utbildning generellt leder till ökad demokratisering. "Det beror både på undervisningens innehåll och hur den utformas", säger Pontus Wallin vid Skolforskningsinstitutet.
Forskning och utveckling kategorier

Hur kan lärare och elever förbättra utbildningen tillsammans? Demokratisk skolförbättring och betydelsen av lärares kollektiva vanor

2024-04-24
Med utgångspunkt i skolans uppdrag att utbilda demokratiska medborgare och ett demokratiskt perspektiv på skolförbättring bidrar artikeln med kunskap om hur lärares kollektiva vanor kan hindra och främja lärares och elevers gemensamma försök att förbättra utbildningen.

Varför är det så viktigt med källkritik?

2024-03-20
Under våren publicerar Skolinspektionen en ny rapport om hur undervisningen i källkritiskt förhållningssätt ser ut i gymnasieskolan. Rapportskribenten Roger Persson berättar om granskningen och varför det är så viktigt att eleverna får lära sig att vara källkritiska.
1 2 13