I sin avhandling har Matteo Cattaneo undersökt hur lärare kan lyssna mer på barnen. Han ser storytelling som ett kraftfullt pedagogiskt verktyg: "Genom storytelling är det möjligt att se på världen med andra ögon och med nya perspektiv", säger Matteo Cattaneo.
This paper examines principals’ work with democracy in schools, the challenges they face when carrying out such work and what role they themselves consider playing in the democratic work.
Vår tid präglas av krig, klimatet och en minskad tilltro i samhället. – Oavsett hur mörkt det ser ut är vår uppgift att hålla visionen om demokrati vid liv och ingjuta framtidstro, säger Örebroforskaren Erik Amnå, som deltog i ett seminarium i Almedalen om barns och unga demokratiska framtid.
Att alla elever oavsett bakgrund får tillgång till nya miljöer, att var och en får vara sig själv tillsammans med andra och att alla får lära sig något nytt: de tre inkluderande och demokratiska målen kan uppnås med ett musik- och poesiprojekt, visar en studie med flera skolor i Göteborg.
Eleverna tycker att idrottsämnet bidrar med både generiska kunskaper och ämneskunskaper, men anser att det endast är de senare som ligger till grund för betyget. Det visar Nina Westrin Modell i sin avhandling.
Skolans undervisning om demokrati och demokratiska värderingar kan främja ett demokratiskt samhälle med exempelvis ökat valdeltagande. Men det är inte självklart att mer utbildning generellt leder till ökad demokratisering. "Det beror både på undervisningens innehåll och hur den utformas", säger Pontus Wallin vid Skolforskningsinstitutet.
Med utgångspunkt i skolans uppdrag att utbilda demokratiska medborgare och ett demokratiskt perspektiv på skolförbättring bidrar artikeln med kunskap om hur lärares kollektiva vanor kan hindra och främja lärares och elevers gemensamma försök att förbättra utbildningen.
Under våren publicerar Skolinspektionen en ny rapport om hur undervisningen i källkritiskt förhållningssätt ser ut i gymnasieskolan. Rapportskribenten Roger Persson berättar om granskningen och varför det är så viktigt att eleverna får lära sig att vara källkritiska.
I en ny rapport från Skolforskningsinstitutet sammanfattas en systematisk översikt från Nederländerna, där forskarnas syfte var att identifiera vilka undervisningsmetoder som är effektiva för lärare att använda sig av i demokratiundervisning.
Vid studieresor till minnesplatser som Auschwitz har undervisningen om Förintelsen ofta för lite fokus på bakomliggande faktorer och det historiska sammanhanget. Det visar forskaren Ola Flennegård i sin avhandling.