Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Debatt"

Visar sida 7 av 8

Forskning och utveckling kategorier

"Kan satsningar på relationen lärare-elev främja lärandet och därmed öka resultatet i skolan?"

2021-10-29
Kan satsningar på relationen lärare-elev främja lärandet och därmed öka resultatet i skolan? En rimlig tanke för de flesta, samtidigt svår att uppnå. Hur kan relationen lärare-elev förbättras och hur kan vi egentligen veta att resultatet i skolan har ökat på grund av det? skriver Michael Dahlman, psykolog Örebro kommun.
Forskning och utveckling kategorier

"Vi har verkliga problem med ökad radikalisering bland unga"

2021-10-12
Malin Tväråna verkar läsa in saker som inte finns i min text, skriver Eva-Lotta Hultén i en debattreplik. Vi har verkliga problem med ökad radikalisering bland unga och ointresse för att träna elever i demokratiarbete. Vi delar dock synen på utbildning som en viktig demokratisk praktik där unga bör få kunskaper i att diskutera reella…
Forskning och utveckling kategorier

"Den virtuelle undervisning skal ikke erstatte, men udvide den fysiske undervisning"

2021-08-20
Fjernundervisningen på de gymnasiale uddannelser viste fordele og ulemper ved den virtuelle undervisning. Men de positive erfaringer risikerer at drukne i en polariseret diskussion af, om vi skal have mere eller mindre virtuel undervisning, skriver seniorkonsulent Anne Katrine Kamstrup.
Forskning och utveckling kategorier

Ingrid Carlgren: Alternativa fakta frodas i skoldebatten

2021-05-11
Kunskapsresultatens nedgång i svensk skola skylls inte sällan på en så kallad konstruktivistisk pedagogik som påstås ha införts med 1994 års läroplan. Ingrid Carlgren menar att detta inte stämmer, utan att det är en slags alternativa fakta som får styra skoldebatten. Förklaringen till den ökande användningen av “eget arbete” i skolan kan snarare förklaras med…
1678