Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Debatt"

Visar sida 1 av 9

Välj typ av innehåll inom kategori "Debatt":

Forskning och utveckling kategorier

"Betygsutredningens akilleshäl"

24 mars
De nya förslagen om betygssystemets egenskaper och struktur har fallit mellan stolarna i debatten där huvudfokuset har legat på utredningarna om nya läroplanen och lärarutbildningen. Arne Engström pekar på några centrala svagheter i den nya betygsutredningen.
Forskning och utveckling kategorier

Gunnlaugur Magnússon: Evidens kommer inte rädda lärarutbildningen från politisk klåfingrighet

17 mars
Argumentet har förts fram att evidensbaserad lärarutbildning skulle både skapa bättre förutsättningar för elevernas lärande och skydda lärarutbildningen från politiska nycker och detaljstyrning. Gunnlaugur Magnússon argumenterar i ett debattinlägg både emot föreställningen att utredningen skulle förespråka evidens och emot idén att evidens skulle ge skydd mot politiska ingrepp.
Forskning och utveckling kategorier

"Ett språk utan funktion – läroplansutredningens blinda fläck"

4 mars
Läroplansutredningen lämnade en mycket omfattande rapport till regeringen förra veckan med flera stora förslag, inklusive om hur undervisning ska organiseras och genomföras. Universitetslektor Oscar Björk problematiserar utredningens syn på – och framskrivning av – skrivandet som social praktik och skrivundervisningen i skolan.
Forskning och utveckling kategorier

"Vad behöver lärare kunna?"

3 mars
Lärarutbildningsutredningen är både lång och innehållsrik. Men vad går att utröna om de kunskaper utredningen avser som viktiga för de framtida lärarna? I dagens inlägg resonerar Caroline Ljungberg om både debatten kring utredningen och om de politiska signaler som går att utröna utifrån de teman och ord utredningen innehåller, lyfter och bortprioriterar.
Forskning och utveckling kategorier

"Om lärarutbildningsutredningens kunskapsanspråk och slutsatser"

3 mars
Vad finns det för kunskapsanspråk och vetenskaplig grund bakom utredningen om en reformerad lärarutbildning? Hur återspeglar utredningens olika förslag politisk vilja? Debatten om förslagen utredningen lämnat pågår för fullt och i dagens inlägg problematiserar Mattias Nilsson både utredningens tillvägagångssätt, underlaget för dess anspråk samt dess slutsatser.
1 2 9