A variety of reasons can turn someone off of math, but three grit-building characteristics can turn that caution into confidence, writes India White, an author and former math teacher and assistant principal. White explains how to encourage students to help develop resilience, remind them that everyone learns when given enough time, and share positive stories…
I strävan efter att inkludera alla elever i ordinarie undervisning uppstår ibland fler problem än fördelar, speciellt när realiteten präglas av budgetnedskärningar som leder till stora klasser och färre lärare. Därför måste framtidens skola våga bryta med gamla mönster och vara beredd på omfattande förändringar, inte minst i synen på elever, skriver doktoranden Johanna Lüddeckens.
Regeringen tänker satsa hundratals miljoner kronor på att upprätta skolbibliotek i alla Sveriges skolor. Tankesmedjan Timbro har uttryckt oro för att åtgärden inte har tillräcklig evidens. Gunnlaugur Magnússon synar här deras argument.
Det krävs mer än bara bibliotek, böcker och bildning för att rädda skolan från de hot som den nuvarande marknadslogiken för med sig, skriver Erik Cardelús i en replik på Gustav Borsgårds artikel om debatten om skolan och läskrisen.
Samma debattörer som efterlyser ett större kunskapsfokus och mer fakta i skolan, bygger själva sin argumentation på alltför svaga kunskaper om kunskapsbegreppet, skolans uppdrag och dess historia, menar Hanna Sjögren, och efterlyser en mer påläst debatt.
KRONIKK: Vi har blitt vant til dårlig Pisa-skår i norsk skole. Det har ikke skortet på tiltak, men resultatene uteblir. Nå er det på tide at kunnskapsministeren slutter å overse den enkleste løsninga.
Det som gått för långt är inte strävan efter inkludering – utan att vi fått en skola präglad av marknadsexperiment, lärarbrist och ändlösa besparingar. Gör inte inkluderingen till syndabock när det är den ideologiska och ekonomiska styrningen som fallerat, skriver Gunnlaugur Magnússon, docent i pedagogik vid Uppsala universitet.
Det svenska skolsystemet med fria skolval, möjlighet till ekonomisk vinst för friskolor, omfattande nationella prov och skolinspektion, har en betydande påverkan på alla lärarnas arbete och autonomi, skriver Wieland Wermke och Gabriella Höstfelt.
Den praktiknära forskningen behöver bli mer elitistisk – för likvärdighetens skull. Det anser matteläraren Katrina Backman och Camilo von Greiff, tidigare vid Skolforskningsinstitutet.
Efter PISA haglar förslag till förbättringar på skolan och utbildningen men idéerna är ofta mer i linje med det som anses politiskt/ideologiskt önskvärt än det som vore verkligen effektivt. Dylan Wiliam menar i denna artikel att inga verkligen effektiva åtgärder kan införas om det inte städas upp bland lärarnas ansvarsområden, och argumenterar för “de-implementering” –…
På senare år har lärarstudenter från många av landets lärosäten vittnat om bristande läs-och-skrivundervisning för blivande F-3-lärare, alltså för dem som ska lära barn i förskoleklass till årskurs 3 att läsa och skriva. Det skriver Magnus Haake och Agneta Gulz, docent respektive professor i kognitionsvetenskap med inriktning på lärande och undervisning vid Lunds universitet.