Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Covid-19"

Visar sida 3 av 23

Forskning och utveckling kategorier

Svenska elevers kunskaper oförändrade efter pandemin – övriga världen tappade

2023-02-01
Skolelever världen över har förlorat ett tredjedels skolår i inlärning under coronapandemin. Men i Sverige, där grundskolan inte stängde, presterar eleverna lika bra som under normala omständigheter. Det är slutsatsen av en systematisk forskningsöversikt som publicerats i tidskriften Nature Human Behaviour.

A national discussion on education – so what for school leaders?

2023-01-20
While the debate about ‘learning loss’ has dominated much of the discourse about education during COVID times, it is also clear that much has been learned and gained from the most disruptive period in contemporary history.
Forskning och utveckling kategorier

Ny studie: Så påverkades lärandet av distansundervisningen under pandemin

2022-10-14
Forskare vid Stockholms universitet har i en ny studie undersökt hur den svenska covidstrategin för skolan, med övergång till distansundervisning, påverkade elevernas förutsättningar för lärande. Studien bygger på intervjuer med ungdomar och deras erfarenheter. Resultaten har publicerats i två artiklar.

Hur påverkas studenters välmående och betyg av digital undervisning?

2022-10-06
Under coronaviruspandemin ställde svenska högskolor och universitet om till digital undervisning under drygt tre terminer. Denna rapport jämför tre undervisningsformer: Campusundervisning, fullständig distansundervisning, samt hybridundervisning, under vilken campusundervisning blandas med distansinslag. Jämförelser görs både med avseende på betyg och välmående. (pdf)