"Det är tydligt att vår skolledning ser pandemin som en händelse som inte riktigt angår dem eller kräver något särskilt av dem. När personalen uttrycker oro eller ställer krav på någon slags ledarskap blir de närmast förvånade och provocerade", skriver en anonym gymnasielärare.
Reports of child abuse declined between 30% and 70% nationally during the coronavirus pandemic when more students were learning remotely. In this interview, Bart Klika, chief research and strategy officer at Prevent Child Abuse America, offers strategies to help educators identify and prevent potential neglect or abuse.
Act like entrepreneurs and avoid missing opportunities. Educational leaders should be less risk averse, seize opportunities and try out new ideas, even if you only have 50 percent of the information, writes Henry M. Smith, assistant professor at the Johns Hopkins School of Education and a former U.S. assistant secretary of education.
Våren 2020 kommer vi sent att glömma. Corona vände en hel värld upp och ner, inte minst skolans. Många lärare kastades hastigt ut i en digital undervisningsvärld från en dag till en annan som var omöjlig att förbereda sig på. Men något många glömmer, menar Nina Bergdahl lektor i didaktik och digitalisering, är att det…
En ny Örebrostudie har undersökt hur skolor lyckats med undervisningen på distans under våren – mellan mars och maj. Den visar att elever främst har fått jobba på egen hand och att det varit mindre diskussioner och interaktivitet. Samtidigt planerar många skolor att behålla fjärrundervisning, inte för hela klasser, men för vissa elever.
One of my biggest fears about the new academic year was that school would no longer be a social place for staff, that some of the joy would disappear from the job. That fear has been realised, writes John Tomsett, York, England.
This report, Learning and teaching reimagined: a new dawn, is the result of a five-month higher education initiative to understand the response to COVID-19 and explore the future of digital learning and teaching. (pdf) -
Det viktigaste syftet med enkäten är att undersöka vilken roll distansarbete/fjärrundervisning kommer att spela i skolan inom den närmaste framtiden och vilka utvecklingsbehov det medför. Den baseras på strukturerade telefonintervjuer med 301 rektorer i grund- och gymnasieskolan. (pdf)
En ny Örebrostudie har undersökt hur skolor lyckats med undervisningen på distans under våren – mellan mars och maj. Den visar att elever främst har fått jobba på egen hand och att det varit mindre diskussioner och interaktivitet. Samtidigt planerar många skolor att behålla fjärrundervisning, inte för hela klasser, men för vissa elever.
Vi undersöker hur väl de svenska skolorna lyckades sköta undervisningen helt eller delvis på distans under ”pandemikrisen” under vårterminen 2020, alltså perioden mars-maj. Data samlades in via strukturerade telefonintervjuer till 301 rektorer i grund- och gymnasieskola under juni och augusti 2020. (pdf)