Nine months since many teachers and students made an abrupt transition to remote instruction, some are preparing to once again teach and learn virtually. Darren Schwartz, chief academic officer in a Connecticut school district, says his district is better prepared this time around because of adjustments, such as eliminating packets and investing in more technology…
Jenny Reichwald diskuterar med gästerna Einar Persson, tekniklärare på Tullinge Gymnasium, Anna Åkerfeldt, forskare i digitalt lärande vid Stockholms universitet, och Stig Gisslén, rektor vid Johan Skytteskolan. (webb-tv)
Ensamhet, bristande motivation och stress. Det blev några effekter för sistaårseleverna när gymnasieskolorna övergick till distansundervisning i våras. Det framkommer i en ny studie genomförd av forskare vid Göteborgs universitet.
Gymnasieskolornas plötsliga omställningen till distansundervisning våren 2020 blev brutal. För lärarna kom den att handla mer om krishantering än långsiktig utveckling av digital undervisning, visar en studie från Karlstads universitet.
Den snabba omställningen till distans under våren synliggör gymnasieskolans utmaningar visar en studie från Karlstads universitet. För lärarna handlade det mer om krishantering än en långsiktig utveckling av undervisningens digitalisering.
När covid-19-pandemin skakar utbildningssystemet i grundvalarna angrips inte bara elever och lärare utan också de pågående processer som skapas i utbildningens relationella spänningsfält. Författarna Linda Ekström Lind, Anna Martín Bylund och Linnéa Stenliden belyser i sin artikel lärares förmåga att ta in och agera i den unika fysiska och digitala kontext som uppstår.
Många upplever utmaningar i arbetet med att minimera smittspridningen och följa de råd Folkhälsomyndigheten och Arbetsmiljöverket ger. Här ger vi konkreta exempel på hur förskolor kan agera för att skapa en god arbetsmiljö för barn och personal.
En upptäckt med distansundervisning är att en del elever som har haft det svårt att redovisa i stor grupp nu klarar det utmärkt när man sitter vid datorn, skriver Helena Landahl, gymnasielärare i svenska och samhällskunskap, Haninge kommun.
More schools are introducing mindfulness -- even remotely -- to help students cope with the mental and emotional effects of the coronavirus pandemic. Megan Sweet, senior director of program and impact at the nonprofit Mindful Schools, says the public health crisis has moved mindfulness from a "back burner item to something that is in front-of-mind…