Tolvåriga influencern Alicia Hult Otterud har tillsammans med sin mamma engagerat sig mot barns utsatthet på nätet. Här ställer hon frågor till barn- och jämställdhetsminister Åsa Lindhagen.
Säkerheten på Uppsala universitet har skärpts efter att en bombatrapp placerats vid samma institution i Göteborg. Nu finns vakter med på offentliga föreläsningar.
Hot, våld och trakasserier i skolan uppmärksammas allt oftare och väcker debatt. Mer sällan kommer dock eleverna själva till tals. I en nyutkommen bok skriven av forskare vid Göteborgs universitet vittnar eleverna om hur våld och kränkningar finns i deras vardag. De uttrycker även vad de anser krävs för att skapa en trygg och säker…
Skotten i Malmö upprör. Hur får man stopp på skjutningarna? Vad säger forskningen? Bäst resultat får man när skola, socialtjänst, polis och civilsamhälle samverkar, säger socialantropologen Anna Hedlund som gör fältarbete om brottsförebyggande åtgärder i Malmö.
Active shooter drills at schools could harm the psychological development of young students, asserts Melissa Reeves, a professor at Winthrop University and former president of the National Association of School Psychologists. In this interview, she describes how the drills can potentially trigger students who have experienced trauma and suggests schools practice lockdown procedures instead.
This report builds on 20 years of NTAC research and guidance in the field of threat assessment by offering an in-depth analysis of the motives, behaviors, and situational factors of the attackers, as well as the tactics, resolutions, and other operationally-relevant details of the attacks. (pdf)
A new study of violent attacks in schools over the last decade reveal that most of the student attackers were motivated by a specific grievance and every single one of them was experiencing extreme stress.
Schools are easy targets for cybercriminals and should change their mindsets to prioritize the prevention of ransomware attacks, writes former Defense Department security analyst Sam Bocetta. In this commentary, he shares tips to help stave off attacks and respond in case of a disaster.
Fyra frågor till Johannes Lunneblad, professor vid Göteborgs universitet, och redaktör för den nyutkomna boken "Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth".