Forurening fra biler, landbrug og brændeovne kan muligvis have en negativ effekt på børns kognitive udvikling. Det indikerer nyt studie, der undersøger danske elevers afgangskarakterer i grundskolen.
En fjärdedel av elever i Sverige klarar inte av gymnasiet. En ny studie visar nu på att en meningsfull fritid kan leda till att fler slutför sin gymnasieutbildning. SVT har frågat några gymnasieelever i Sundsvall om de tycker att deras fritidsaktiviteter hjälper deras skolgång.
Var fjärde elev klarar inte av gymnasiet i Sverige. Enligt en ny studie kan en meningsfull fritid göra att fler slutför sin gymnasieutbildning. "Det är oerhört viktigt att man avslutar gymnasiet, även om man får låga betyg så ökar chanserna att få ett jobb betydligt med en examen", säger professor Katarina Bälter.
Personligheten påvirker skoleprestasjoner, borgerlønn kan kanskje få flere unge i arbeid, norske forskere har laget en universalvaksine mot influensa og pulsklokker lover mer enn de holder.
När elever har informella strategier för att hjälpa varandra med skoluppgifter utan lärarnas vetskap blir det väldigt svårt för lärarna att göra korrekta bedömningar och sätta rätt betyg. Det konstaterar Charlotta Rönn som forskat i ämnet.
Högstadieelevers skolresultat har ett starkt samband med deras kognitiva förmåga, följt av icke-kognitiva förmågor som koncentration, självbild och en tilltro till att det går att lyckas om man anstränger sig. Detta påverkar resultaten mer än familjebakgrunden, visar Björn Bomans avhandling.
I denna artikel presenteras resultat från ett ULF-projekt där lärare på en gymnasieskola, i samverkan med forskare från LiU, samlat in och analyserat elevers skrivna berättelser om sina erfarenheter av emotioner i relation till prestationer under de år som de gått på gymnasiet.
I Sverige är det många elever som lämnar grundskolan utan godkända betyg. Hur ska skolorna få bättre förutsättningar för att extra stöd ska kunna sättas in tidigare än vad som sker idag? Regeringen har tillsatt en utredning som ska svara på detta.
– Hur barn tar sig till och från skolan spelar roll och påverkar deras mående och prestation i skolan. Bäst är att låta barnen själva gå, cykla eller ta bussen till skolan, säger Jessica Westman Trischler vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet som forskat om skolbarns resvanor. Forskning som nu sprids i en…
Elever i grundskolan är vana vid att samarbeta och att dela information digitalt. Utan lärarnas vetskap utvecklar de olika informella strategier för att hjälpa varandra med skolarbeten som övningar, uppsatser och nationella prov. Problemet med detta är inte bara att betygen blir orättvisa utan även att de elever som behöver hjälp inte upptäcks.
Björn Boman belyser i sin avhandling vilken roll olika aspekter, exempelvis socioekonomisk status, spelar i relation till skolresultat i grundskolans senare år.