Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Betyg"

Visar sida 3 av 20

Hur påverkas studenters välmående och betyg av digital undervisning?

2022-10-06
Under coronaviruspandemin ställde svenska högskolor och universitet om till digital undervisning under drygt tre terminer. Denna rapport jämför tre undervisningsformer: Campusundervisning, fullständig distansundervisning, samt hybridundervisning, under vilken campusundervisning blandas med distansinslag. Jämförelser görs både med avseende på betyg och välmående. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Forskare: Glädjebetyg vanligare i friskolor

2022-09-27
Ännu en forskningsrapport har kommit till samma slutsats: glädjebetyg är vanligare i fristående gymnasieskolor än i kommunala. Och de är extra vanliga i skolor som drivs i aktiebolagsform. "Detta är problematiskt då vi får ett snedvridet urval till högre studier, säger nationalekonomen Lovisa Persson vid Institutet för näringslivsforskning på Högskolan Kristianstad.
Forskning och utveckling kategorier

Forskare: Stöd pojkar mer i skolan

2022-09-26
Att pojkar halkar efter flickor i betyg har inget att göra med maskulina antiplugg-ideal. Istället är pojkar ofta präglade av en rädsla för att misslyckas som kan leda till att de inte ens försöker klara skoluppgifterna. Det menar forskaren Fredrik Zimmerman.