Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Betyg"

Visar sida 16 av 22

Tema sambedömning: "Det är fortbildning på väldigt konkret nivå"

2019-05-05
Det var i samband med SKL:s mattesatsning år 2015 som Värmdö började samla alla kommunens grundskollärare i teoretiska ämnen för att sambedöma de nationella proven. "Det handlade om att skapa förutsättningar för en bättre likvärdighet mellan skolorna. Men också om att fördela den administrativa arbetsinsatsen", säger skolchef Mats Lundström.
Forskning och utveckling kategorier

Vad bedöms och varför? Tema: bedömning och betyg

2019-04-04
I det här första avsnittet av vår podcast i tre delar på temat bedömning och betyg träffar vi Sara Bruun och Christian Lundahl. Sara är lärare i engelska och Christian är professor i pedagogik. De diskuterar de olika syften som finns med bedömningar av elevers kunskaper. (webb-radio)
Forskning och utveckling kategorier

Gender Grading Bias in Junior High School Mathematics

2019-03-10
Denna studie visar att det finns en stor skillnad mellan hur pojkar respektive flickor presterar på det så kallade Stockholmsprovet i början på gymnasiet i relation till betygen från grundskolan i matematik. I genomsnitt får pojkar som gör Stockholmsprovet fler provpoäng än flickor, men har samtidigt sämre betyg med sig från grundskolan.
Forskning och utveckling kategorier

Webbkurser om bedömning och betygssättning

2019-02-23
Skolverket erbjuder flera webbkurser på temat bedömning och betyg. Du hittar bland annat webbkurser om betygsättning för lärare i årskurs 4–6, 7–9, gymnasieskolan och komvux, en webbkurser om dokumentation och en om hur du ger elever användbar återkoppling.
1 15 16 17 22