Samtal med betygsforskaren Alli Klapp kring frågor om betyg, betygssättning och bedömning i skolan. Hur tolkar vi betyg, och vilken typ av kunskaper och förmågor mäter vi med betyg?(webbradio)
Ta chansen att öka dina kunskaper inom området likvärdig och rättvisande betygssättning. Webbkursen riktar sig till dig som undervisar elever i grundskolan, gymnasieskolan eller vuxenutbildningen.
Det var i samband med SKL:s mattesatsning år 2015 som Värmdö började samla alla kommunens grundskollärare i teoretiska ämnen för att sambedöma de nationella proven. "Det handlade om att skapa förutsättningar för en bättre likvärdighet mellan skolorna. Men också om att fördela den administrativa arbetsinsatsen", säger skolchef Mats Lundström.
Ordning i skolan kommer inte nås genom ordningsbetyg. Istället krävs att eleverna får delta i formulerandet av regler och att de accepterar de sanktioner som gäller när man bryter mot dessa, menar Gunnar Cardell, fil dr i pedagogik, pensionär, före detta mellanstadielärare, universitetslektor och lärarutbildare.
Att samarbeta kring frågor om bedömning och betygssättning har visat sig vara ett betydelsefullt redskap för ökad likvärdighet. Lyssna på ett eller flera avsnitt i vår podcastserie om bedömning och betyg och diskutera med dina kollegor.
I det här första avsnittet av vår podcast i tre delar på temat bedömning och betyg träffar vi Sara Bruun och Christian Lundahl. Sara är lärare i engelska och Christian är professor i pedagogik. De diskuterar de olika syften som finns med bedömningar av elevers kunskaper. (webb-radio)
Betyget ska spegla den kvalitet som eleven har på sitt kunnande vid tiden för betygssättningen. När du som lärare sätter betyg utvärderar du allsidigt varje elevs kunskaper i förhållande till kunskapskraven.
Betyget ska spegla den kvalitet som eleven har på sitt kunnande vid tiden för betygssättningen. När du som lärare sätter betyg utvärderar du allsidigt varje elevs kunskaper i förhållande till kunskapskraven.