Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Betyg"

Visar sida 10 av 21

Forskning och utveckling kategorier

”Slöjd är ett ämne”

2020-10-14
Monika Nilsson är slöjdlärare och nätverksledare i ett nystartat slöjdnätverk i Malmö. Tanken är att skapa en samsyn på bedömning och betygsättning i ämnet. På Rosengårdsskolan arbetar eleverna tematisk i slöjd i hård och mjuk slöjd, som Monika Nilsson, uttrycker det.
Forskning och utveckling kategorier

Betyg sätts på ojämlika grunder

2020-10-05
Både högpresterande elever i engelsktalande skolor och nyanlända elever bedöms och betygsätts på orättvisa grunder. Det visar en omfattande studie av lärares syn på hur de gör när de bedömer sina elever.  
Forskning och utveckling kategorier

Eight essential principles for improving grading

2020-09-10
Drawing on their panel discussion at an assessment conference, grading experts Susan Brookhart, Thomas Guskey, Jay McTighe, and Dylan Wiliam, share eight principles that will help grading be part of a balanced assessment system. Read more in Educational Leadership.
19101121