Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Betyg"

Visar sida 1 av 20

Kristine Hultberg Ingridz: Vill vi verkligen ha ett samhälle där godkänt betyg i matematik är enda vägen till högre studier?

16 maj
Doktoranden Kristine Hultberg Ingridz reflekterar över vad det betyder att ett godkänt matematikbetyg är vägen till högre studier. Samhällets fixering vid matematikkunskaper gör att de som misslyckas inte får möjlighet att följa sina drömmar, menar hon.
Forskning och utveckling kategorier

Meningsfull fritid kan göra att fler klarar gymnasiet – Sundsvallseleverna: ”Får en att tänka på annat"

3 april
En fjärdedel av elever i Sverige klarar inte av gymnasiet. En ny studie visar nu på att en meningsfull fritid kan leda till att fler slutför sin gymnasieutbildning. SVT har frågat några gymnasieelever i Sundsvall om de tycker att deras fritidsaktiviteter hjälper deras skolgång.
Forskning och utveckling kategorier

Studie: Meningsfull fritid kan få fler att klara gymnasiet

3 april
Var fjärde elev klarar inte av gymnasiet i Sverige. Enligt en ny studie kan en meningsfull fritid göra att fler slutför sin gymnasieutbildning. "Det är oerhört viktigt att man avslutar gymnasiet, även om man får låga betyg så ökar chanserna att få ett jobb betydligt med en examen", säger professor Katarina Bälter.

Starka känslor: en studie om gymnasieelevers erfarenheter av viktiga skolprestationer

22 januari
I denna artikel presenteras resultat från ett ULF-projekt där lärare på en gymnasieskola, i samverkan med forskare från LiU, samlat in och analyserat elevers skrivna berättelser om sina erfarenheter av emotioner i relation till prestationer under de år som de gått på gymnasiet.
1220