Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Bedömning"

Visar sida 9 av 24

Consequences of school grading systems on adolescent health: evidence from a Swedish school reform

2019-11-06
A new study has examined a reform of the Swedish school system; a reform centred on the introduction of grades and increased use of testing, especially standardised national tests, in the 6th and 7th school year. The reform had an indirect effect on psychosomatic symptoms and life satisfaction for these pupils. The negative effects of…

Avhandling om skillnader i digital och analog återkoppling utsedd till Skolportens favorit

2019-10-31
Med digitala lärplattformar blandas formativ bedömning med betygsdokumentation och resulterar i en mer summativ återkoppling till eleverna. Det visar Agneta Grönlunds avhandling om återkoppling i samhällskunskap på gymnasiet som nyligen utsågs till favorit av Skolportens lärarpanel.
Forskning och utveckling kategorier

Komparativ bedömning

2019-09-29
Marije Lesterhuis har forskat på komparativ bedömning och studerat metoder för att bedöma kompetenser. Inom denna metod jämför utvärderarna arbetet med eleverna i par och väljer arbetet med högst kvalitet. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Bedömning för lärande

2019-09-29
Bedömning kan vara både summativ och formativ. Provresultat och betyg är exempel på summativa bedömningar, medan formativ bedömning handlar om formerande processer med t.ex. återkoppling under lärprocessens gång. Nedan finner ni en introduktion av de fem nyckelstrategierna samt filmer som Pedagogiskt Centrum har producerat tillsammans med Christian Lundahl för att synliggöra goda, verksamhetsnära exempel.
1891024