Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Bedömning"

Visar sida 9 av 25

Ny forskningsantologi inom utbildningsvetenskap

2019-12-05
Varje år sedan 2005 har resultat från utbildningsvetenskaplig forskning sammanfattats inom ramen för Resultatdialog. Samtliga projekt har finansierats av Vetenskapsrådet. De 28 projekt som presenteras i Resultatdialog 2019 involverar runt 120 forskare från ett 20-tal lärosäten. Tillsammans visar de den stora spännvidden inom utbildningsvetenskap.
Forskning och utveckling kategorier

7 approaches to alternative assessments

2019-11-20
Educators want assessment practices that promote deep learning and mastery, not superficial "teaching to the test" practices and student burnout. Denise Pope, a professor at Stanford University, shares her strategies for infusing assessments with student voice, choice, revision, and redemption.

Consequences of school grading systems on adolescent health: evidence from a Swedish school reform

2019-11-06
A new study has examined a reform of the Swedish school system; a reform centred on the introduction of grades and increased use of testing, especially standardised national tests, in the 6th and 7th school year. The reform had an indirect effect on psychosomatic symptoms and life satisfaction for these pupils. The negative effects of…

Avhandling om skillnader i digital och analog återkoppling utsedd till Skolportens favorit

2019-10-31
Med digitala lärplattformar blandas formativ bedömning med betygsdokumentation och resulterar i en mer summativ återkoppling till eleverna. Det visar Agneta Grönlunds avhandling om återkoppling i samhällskunskap på gymnasiet som nyligen utsågs till favorit av Skolportens lärarpanel.
1891025