Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Bedömning"

Visar sida 8 av 24

Forskning och utveckling kategorier

Skola hemma - experterna : Hur ska det gå med betygen?

2020-03-27
Betygsättning och bedömning på distans väcker många frågor hos både lärare och elever. Vilket bedömningsunderlag kan man använda sig av istället för traditionella klassrumsprov? Hur påverkar det att nationella proven ställts in, och vilka riktlinjer har Skolverket gått ut med? Gäster i programmet är Alli Klapp, universitetslektor och Hannes Theander, Skolverket. (webb-tv)

Ny forskningsantologi inom utbildningsvetenskap

2019-12-05
Varje år sedan 2005 har resultat från utbildningsvetenskaplig forskning sammanfattats inom ramen för Resultatdialog. Samtliga projekt har finansierats av Vetenskapsrådet. De 28 projekt som presenteras i Resultatdialog 2019 involverar runt 120 forskare från ett 20-tal lärosäten. Tillsammans visar de den stora spännvidden inom utbildningsvetenskap.
Forskning och utveckling kategorier

7 approaches to alternative assessments

2019-11-20
Educators want assessment practices that promote deep learning and mastery, not superficial "teaching to the test" practices and student burnout. Denise Pope, a professor at Stanford University, shares her strategies for infusing assessments with student voice, choice, revision, and redemption.
178924