Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Bedömning"

Visar sida 8 av 25

Forskning och utveckling kategorier

Mästaren i formativ bedömning

2020-05-29
Se det här som en grundbok i formativ bedömning. Wiliam är originalet. Alltså, han är inte ett original i den bemärkelsen, utan – ja, du fattar. Han är nestorn eller maestron om du så vill. Boken bör finnas nära till hands för varje skolledare och lärare, skriver rektor Torbjörn Hanö i en recension.
Forskning och utveckling kategorier

John Hattie: Det nära sambandet mellan feedback och formativ utvärdering

2020-05-18
Om utbildningsvetenskapliga begrepp hamnar i facket populära trender, så kan det lätt leda till att förenklade och generella recept för klassrummet proklameras och införs, något som inte gagnar vare sig elever eller lärare. Det menar professor John Hattie, verksam vid University of Melbourne.
Forskning och utveckling kategorier

Skola hemma - experterna : Hur ska det gå med betygen?

2020-03-27
Betygsättning och bedömning på distans väcker många frågor hos både lärare och elever. Vilket bedömningsunderlag kan man använda sig av istället för traditionella klassrumsprov? Hur påverkar det att nationella proven ställts in, och vilka riktlinjer har Skolverket gått ut med? Gäster i programmet är Alli Klapp, universitetslektor och Hannes Theander, Skolverket. (webb-tv)
178925