Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Bedömning"

Visar sida 23 av 25

Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Constitutive effects as a social accomplishment

2012-06-13
Det är allmänt vedertaget att prov får "oavsiktliga effekter", men vad som avses med "oavsiktlig" saknas det en djupare insikt om. Peter Dahler-Larsen har studerat vilken påverkan ett nationellt provsystem i Danska för invandrare får för den praktiska verksamheten i en skola i Danmark.

Classroom assessment and education

2012-06-13
I diskussionen om skärningspunkten mellan kvalitet och bedömning aktualiseras en viktig fråga - den om hur bedömning eftersträvar att stödja kvaliteten på utbildning, skriver Barbara Crossouard i en artikel som bland annat tar upp formativ bedömning i den skotska grundskolan.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Formativt arbete gav bättre elevresultat

2012-03-19
Martin Granbom, gymnasielärare i Lund, övergav poängbedömningen och satsade istället på att få eleverna att reflektera över sin inlärning och kunskapsutveckling. Han beskriver hur i artikeln "Formativ bedömning och ökad delaktighet ger högre betyg inom biologiämnet på gymnasiet".

Likvärdig skola - en tolkningsfråga

2011-10-03
Hur enskilda tjänstemän tolkar styrdokumenten påverkar i hög grad elevers möjlighet till likvärdig utbildning. Tjänstemannens pedagogiska grundsyn och villkoren för att genomföra det pedagogiska uppdraget, blir centrala faktorer när elevers mål- och resultatuppfyllelse mäts och värderas. Det är en av slutsatserna i Ulla Gadlers avhandling En skola för alla - gäller det alla?

Begåvning inte kopplat till hälsa

2011-06-17
Prestationer är viktigare än begåvning för att känna trivsel i skolan och i yrkeslivet.Begåvning har inte heller betydelse för självrapporterad hälsa som vuxen. Det visar CorneliaWulffs avhandling General mental ability as related to school, work and health: Theimportance of childhood mental ability for work-related factors among middle-aged womenand men .

Orättvis bedömning till yrkeslärarutbildningen

2011-06-13
Det finns brister i bedömningen av yrkesmeriter till yrkeslärarutbildningen. Tillexempel hanterar universiteten antagningsbesluten på olika sätt. - Jag är förvånad över den bristande kvalitetskontrollen i den här typenav bedömning, säger Tova Stenlund som skrivit avhandlingen "Validitet ibedömning av reell kompetens".