Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Bedömning"

Visar sida 1 av 25

Välj typ av innehåll inom kategori "Bedömning":

Forskning och utveckling kategorier

Teacher conceptions of assessment and feedback predicting formative feedback practices: helping students to not ignore improvement-oriented feedback

25 mars
Teachers’ formative feedback provides motivational and cognitive support for student engagement in learning and raises their achievement. Because feedback arises from assessment, teacher conceptions of both assessment and feedback matter to how feedback is practised. This study determines how teacher conceptions of assessment and feedback are linked to each other and to self-reported practices in…
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Mångfacetterat lärande med estetiska uttryck

13 januari
Estetiska lärprocesser i ämnena SO och NO ger elever och lärare fler möjligheter till lärande och bedömning. Det visar förstelärarna Åsa Björnsdotter Scherrer, Åsa Bolin, speciallärare och förstelärare vid Stenmoskolan i Huddinge samt Cecilia Ferm Almqvist, professor vid Södertörns högskola, i sin utvecklingsartikel.

Växande klassklyftor på gympan: ”Lärarna behöver mer stöd”

2024-11-06
Familjebakgrunden är viktigare i dag för att lyckas i idrotten i skolan, visar en studie från Malmö universitet. I den framkommer det att barn från välbärgade familjer får bättre betyg i idrott och hälsa. Men det är framförallt en elevgrupp som sticker ut.
Forskning och utveckling kategorier

Så kan formativ och summativ bedömning balanseras

2024-10-29
Bedömningens dubbla funktioner, för betygssättning och som undervisningsstöd, behöver balanseras för mest effektiva lärande. Det menar forskare både inom pedagogik och kognition. Alli Klapp vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet menar att formativ bedömning står för ett grundläggande pedagogiskt förhållningssätt.

Det matematiska samtalets utmaningar – andraspråkselever samtalar för att lösa matematiska problem i en bedömningssituation

2024-10-28
Studiens övergripande syfte var att undersöka på vilket sätt elever i årskurs 9, med svenska som andraspråk, samtalar kring och löser matematiska problem under en bedömningssituation som efterliknar en verklig muntlig nationell provsituation. (pdf)
1 2 25