Vilka strategier behöver personal i skolan ha för att kunna inkludera elever med adhd och autism? Och vad betyder synen på en diagnos för att åstadkomma inkluderande pedagogiskt arbete? I en ny dansk studie har forskaren Henrik Skovlund vid Aarhus universitet tittat närmare på olika teoretiska motsättningar om synen på diagnoser och vad de faktiskt…
Fungerar träning som behandlingsmetod för unga med adhd? Det ska en unik forskningsstudie nu ta reda på. "Jag hoppas att det kan påverka uppmärksamhetsförmågan", säger Eva Norén Selinus, forskare och överläkare i barnpsykiatri.
Rano Zakirova Engstrand vill med sin avhandling identifiera och beskriva miljöfaktorer som kan påverka planering och genomförande av interventioner och insatser för unga barn med AST och deras familjer i Sverige.
"It was a lot less scary than I imagined," said student Nicole Jones, about experiencing a night out during freshers' week. She is part of a project with Swansea University and Gower College to help people with autism carry on learning.
Det kan være sin sag at begejstre elever, som både har svært ved det faglige og ved at holde fokus. Men på Louiseskolen i Haderslev lykkes det. Specialskolen har taget to læringshaver i brug, og de får både eleverne til at bevæge sig og til at tale.
Børn med autisme kan have særlige udfordringer i skolen, og det kan føre til langvarigt skolefravær. Opsporing, forebyggelse og tæt samarbejde mellem alle involverede er afgørende faktorer for at sikre børnenes trivsel. Se Socialstyrelsens nye webmateriale med inspiration til det gode skoleliv for børn med autisme.
Det övergripande syftet med Rano Zakirova Engstrand avhandlingen är att identifiera och beskriva vilka miljöfaktorer som kan påverka planering och genomförande av interventioner och insatser för unga barn med autismspektrumtillstånd (AST) och deras familjer i Sverige.
Ett förskolebarn som ska utredas för autism behöver insatser direkt i väntan på utredning. Därför har det neuropsykiatriska småbarnsteamet på habiliteringscentrum i Region Jönköpings län skapat ett stödmaterial för föräldrar och förskolepedagoger. En satsning som nu belönas med priset Life Watch Award 2019.
En del barn med autism talar inte alls, medan andra har för åldern välutvecklat språk. Emilia Carlsson från Göteborgs universitet har i sin avhandling undersökt språkförmågan hos barn med autism. (S. 7)
Students ages 6 to 8 who learned in a classroom setting with a robot named NAO showed more improvement than peers who didn't learn alongside the robot, according to researchers from the University of Louisville in Kentucky. The researchers said they think the robot made students less afraid of reaching the wrong answer and helped…
Over the past two years, there has been an increasing focus on the nature and needs of women and girls with autism, writes Carol Allen, senior education advisor for technology and inclusion.