Magnus Påhlman har i sin avhandling undersökt förekomsten av autism och ADHD i en hel population av barn med CP, samt att beskrivit sambanden mellan bland annat autism/ADHD och kön, CP-typ, motorisk funktion, intellektuell nivå, andra funktionsnedsättningar och typ av hjärnskada.
Utbildningsdepartementet understryker behovet av ökad grundläggande kompetens bland framtidens lärare vad gäller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och att detta ska ges inom ramen för lärarutbildningarna, vilket är oerhört viktigt.
Påfaldende mange skolebørn med ADHD, autisme eller svag begavelse bliver ofre for et eller flere seksuelle overgreb, viser politiets anmeldelser. Familier med alkoholmisbrug og vold har sværere ved at beskytte børnene imod overgreb.
Om barn har långvarig smärta kan det leda till funktionsnedsättning som påverkar såväl barnet som familjen i stor utsträckning. Nu visar en avhandling av Camilla Wiwe Lipsker från Karolinska institutet att mer än vart fjärde barn som söker vård för långvarig smärta också har neuropsykiatriska symtom som tyder på ADHD eller autism. (s.2)
Ofte kræver det kun små forandringer, når et indsatsteam tager ud på skoler i Horsens for at hjælpe med at få elever med autisme til at trives. Et kernepunkt er at få lærere og forældre til at trække i samme retning, for eksempel med ens struktur i hjem og skole.
Flickor får ofta sin autismdiagnos senare än pojkar. Varför är det så och vad får det för konsekvenser? Psykolog Stina Hindström och programledare Patti Hansén stöttar föräldrar till tonårsflickor med autism.
Elsa, 13 år, har adhd och asperger. En dag i skolan med buller och sociala relationer tröttar ut henne totalt. Hur ser livet ut från hennes sida, och hur skulle hon vilja ha det om hon själv fick välja? Ebba Almsenius besöker Elsa och hennes familj. Hon ger förslag på strategier och verktyg som kan…
Number of pupils with autism spectrum disorders in mainstream public schools is up from 2,050 in 2010 to 8,710 in 2018. One programme is helping teachers, carers and students to adapt.
I Stockholm hade härom året nästan var tjugonde tonårspojke fått en autismdiagnos – är det rimligt, och vad blir följderna för individerna och för samhället? skriver forskaren Lena Nylander i ett blogginlägg.