Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)"

Visar sida 6 av 16

Välj typ av innehåll inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)":

Skolhunden som öppnar dörrar

2022-02-18
På Toftanässkolan jobbar labradoodlen Harry 1,5 år. Han har visat sig vara en fena på att få i gång läslusten hos barnen. Han är även en stor tillgång för skolbarn med språkstörningar, autism, eller social fobi. Det är helt enkelt extra roligt att komma till skolan när Harry är där.

Forskarintervju om metoden som vänder på perspektiven

2022-02-01
Genom ”lesson study” vänder lärare på perspektiven och fokuserar på undervisningsmetoder istället för på elevers tillkortakommanden. Kamilla Klefbeck har i flera studier undersökt hur metoden för lärarsamarbete kan utveckla undervisningssituationen för elever som har intellektuell funktionsnedsättning (IF) och autism.

Early intervention and autism: Improving preschool program quality for children with autism spectrum disorder receiving Early Intensive Behavioral Intervention using the Autism Program Environment Rating Scale (APERS)

2021-11-22
Hampus Bejnös forskning indikerar att APERS-P-SE är ett instrument som i kombination med fortbildning och coachning på plats kan användas i förskolan för att utveckla kvaliteten i lärmiljön för barn med AST.
156716