Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)"

Visar sida 5 av 16

Välj typ av innehåll inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)":

Autism, ADHD and school absence are risk factors for self-harm: new research

2022-05-03
Data linkage, assessing information from over 113,000 teenagers in South London, addresses important gaps in research on the mental health and socio-economic risk factors for self-harm.

Special education technology can allow inclusion, advances

2022-04-27
Approximately 13% of American public school students have special needs, such as speech-language issues and autism. Assistive technology can offer them new opportunities. Virtual learning and tools mean special-education students needn’t be separated from their classmates.

Forskarintervju: Många elever med autism kommer inte vidare till gymnasiet

2022-04-26
Genom stora mängder data visar Isidora Starks registerforskning att elever med autism utan intellektuell funktionsnedsättning som grupp har betydligt svårare än genomsnittet att klara de kriterier som behövs för att söka sig vidare till gymnasiet. Störst utmaningar har flickor och elever som också har adhd, visar hennes forskning.

Digitala medier påverkas ungas hälsa alltmer

2022-04-04
Experimentella studier visar hur unga påverkas negativt i synen på sin egen kropp när de möter ouppnåeliga skönhetsideal i sociala medier. För unga med adhd kan spel på nätet förvärra problem som koncentrationssvårigheter och låg impulskontroll.

Verktyg ger bättre lärmiljö för barn med autism

2022-03-24
Psykologen Hampus Bejnö vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet har i sin avhandling undersökt om det går att översätta och anpassa instrumentet APERS till svenska förhållanden, just för att förbättra lärmiljön i förskolan för barn med autism. (s. 13)

Nest-klasser har vokseværk

2022-03-11
Som frontløbere i Nest-pædagogik træder lærerne i 5.b på Katrinebjergskolen i Aarhus nye stier for at få inklusionen af elever med autisme til at lykkes. Lærerne skal blandt andet udvikle Nest i takt med elevernes behov for øget indflydelse. Og så venter en særlig udfordring, når eleverne inden længe er teenagere.

”Marionettmamman”: Ta in föräldraperspektivet på npf!

2022-03-02
Monica Bergenek är övertygad om att hon som förälder har viktiga kunskaper att ge även de specialutbildade i skolans värld – därför har hon skrivit en bok om att ha ett barn med autism, adhd och lindrig intellektuell funktionsnedsättning.
145616